Hans-Tore Bjerkaas. Foto: Kathrine Geard

NRK på nettoffensiv

Spisser nettkompetansen mens andre trår på bremsen. Vil ta igjen Dagbladet.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mange har forhåpninger til at synergier i samvirket mellom nye og gamle medier skal hjelpe mediehusene gjennom krisen og gi brukerne det beste av alle verdener: Nyheter, fordypning, opplevelse, tekst, video og interaktivitet.

Større selvstendighet

Men nå går mammuten NRK brått motsatt vei og gravlegger mange års forsøk på å utløse nettmediets mange muligheter via en organisasjon som ble skapt for å lage radio og fjernsyn i overveiende enveis kommunikasjon med lyttere og seere.

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas sier til DN (ikke på nett) at han nå vil ha egne medarbeidere som skal lage innholdet på nrk.no og at avdelingen får selvstendig redaktøransvar. Planen er litt mer nyansert enn avisen har fått med seg, men retningen er likevel tydelig.

Bjerkaas forklarer Journalisten at innholdet på NRK.no fortsatt vil være produsert i de vanlige «linjene» i medieinstitusjonen. Slik vil NRK på ett vis være mer integrert enn de største nettredaksjonene, som jo står for mesteparten av innhold og trafikk selv. Kringkastingssjefen er samtidig kommet til at konkurrentene har en fordel i sin autonomi.

Selvkritisk

Derfor bygger Marienlyst nå opp en stor nettdesk og en mer selvstendig nettredaksjon. Slik forsøker man å komme til livs problemene Bjerkaas selv karakteriserer med begrepene «utydelig, vanskelig tilgjengelig og dårlig prioritert».

En ny forsideredaktør skal ta kontroll over NRK.no og kan også bestille nettsaker fra hele NRK-organisasjonen. En større gruppe nettutviklere er allerede i ferd med å bli overført til den nye organisasjonen. Nyheter blir hovedsatsingen.

Dette lyder fornuftig. Nettet er mediekanalen som vokser. Den åpner enorme muligheter for et kringkastingsselskap med et vell av innhold og sterk merkevare. NRK har jo også brukere i absolutt alle alderssegmenter.

Disse mulighetene har hittil ikke vært godt utnyttet. Nrk.no har riktignok vokst kraftig, men Bjerkaas påpeker at det fortsatt er et godt stykke opp til Dagbladet.nos annenplass på lista over redaksjonelle innholdsleverandører og bekrefter at værtjenesten yr.no har gitt det meste av siste års vekst.

Nyheter

Nyhetsdekningen på NRK.no gir langt fra det trøkket man kunne forvente av den digre organisasjonen. Jeg tror både konservatisme og begrensede forutsetninger for å mestre et medium der tekst og interaktivitet er sentrale, har hemmet NRK.

Da er nettredaksjonens selvstendighet et godt grep for å kappe knuter. Det var denne autonomien som ga suksess i db.no og markedsvinner VG Nett. Kimen til en større nettbevissthet har vært tydelig i NRK en stund, der en åpen holdning frigjort fra monopolkultur og enveisverdier har inspirert hele nettbransjen via NRKbeta.

Skatt i ryggen

Det er utvilsomt en slags trussel for privatfinansierte konkurrenter når statskanalen setter ny fart på nettet. Stortinget burde ikke gitt tillatelse til at virksomhet som er helt skattefinansiert får selge annonseplass i konkurranse med privatfinansierte medier.

Opptrappingen gir god anledning til å reise denne debatten på nytt. Men jeg tror uansett det vil være en fordel for den norske mediebransjen og offentligheten at NRK gir nettsatsingen enda et løft. Her er det grunn til å vente nye fortellerformer, åpning av offentlige databaser og annen nettutvikling som kan inspirere og tvinge konkurrentene til en nyskaping som nå trues av sparing med ostehøvel, idétretthet og sammenslåinger.

Powered by Labrador CMS