Redaktør og daglig leder Ole-Tommy Pedersen i Sør-Varanger Avis har sammen med staben sin klart å snu den negative trenden. Målet er positive tall også i 2018. Foto: Noria Hovden
Overskudd for første gang siden 2010
Nå jobber Sør-Varanger Avis med å hente tilbake abonnenter.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Høsten 2016 så det ikke lyst for Sør-Varanger Avis. Etter mange år med negativt resultat, hadde situasjonen med ett blitt mye verre. 2015 hadde endt med knallrøde tall, 5,4 millioner i minus, og egenkapitalen var nå borte. Hvis ikke noe drastisk ble gjort, og det raskt, ville avisen havne i skifteretten.
Slik gikk det heldigvis ikke. Avisinvestor og etter hvert største eier, Odd R. Øie, jobbet hardt i kulissene med å hente inn kapital. En emisjon kom på plass, og avisen var reddet. Inntil videre. Men en stor ryddejobb gjensto. Til å lede denne prosessen startet jakten på en ny leder.
På tampen av 2016 ble Ole Tommy Pedersen ansatt som redaktør og daglig leder, og selv om 2016 også endte med negative tall, 92.000 kroner i underskudd, så gikk ting litt bedre.
I løpet av 2017 er det gjort en formidabel snuoperasjon. Kostnader er kuttet, bemanningen redusert med seks årsverk, lån er reforhandlet, og endelig – etter 10 år med negative tall – kunne Sør-Varanger Avis AS presentere tall med positivt fortegn på generalforsamlingen i begynnelsen av juni - 288.316 kroner i pluss.
Utfordringene er ikke over, men ting ser lysere ut i Sør-Varanger.
Annonse
Måtte gå i pluss
Ole Tommy Pedersen oppsummerer året slik:
- Inntektene og opplaget har gått ned, men å klare pluss i bunnlinja var overordnet alt annet, for at vi skulle overleve.
Han forteller videre at året har vært preget av nedbemanning med seks årsverk og overgang til ny produksjon både i redaksjonen og andre deler av bedriften. Sør-Varanger Avis har blant annet inngått et større samarbeid med Hamar Media.
- Abonnementsinntektene er bortimot på samme nivå som før, siden vi tar oss bedre betalt for avisa nå enn før. Nedgangen i inntekter fra 2016 til 2017 skyldes i hovedsak fall i løssalg og annonser, forteller Pedersen.
- Annonsesalget falt for øvrig mye mindre enn fryktet, og vi var over budsjett mye av året. Inngangen på 2018 er også bra. De lokale annonsørene ser at det fortsatt har god effekt å annonsere i lokalavisa.
Sør-Varanger Avis har fremdeles eget trykkeri. Da situasjonen var på det svarteste, vurderte selskapet å selge pressa, men dette ble skrinlagt. Lånet på pressa er nå reforhandlet, noe som har gitt en nedgang i den langsiktige gjelden.
- Med en redaksjon på fem er det litt ekstremsport, men vi ser at interessen for papir er der.
Ole Tommy Pedersen
Hente tilbake abonnenter
2018 blir heller ikke noe hvileår for avisen i Kirknes.
- Vi har en stor jobb å gjøre for å hente tilbake abonnenter som vi tapte i fjor. Det er prioritering nummer én.
Som i de fleste andre aviser er det antal digitale abonnenter som øker. Fallet på papir ser imidlertid ut til å ha stoppet, eller i hvert fall flatet ut.
Avisen kommer ut tre ganger i uka på papir.
- Med en redaksjon på fem er det litt ekstremsport, men vi ser at interessen for papir er der. Ikke minst er det en etterspørsel etter papirannonser i det lokale markedet, forteller Pedersen.
Å redusere frekvensen, noe som også har vært diskutert i Sør-Varanger, vil by på en ny utfordring. Trykkpressa har begrensninger på antall fargesider. Færre, men tykkere aviser, vil derfor gi leserne en mindre fargerik leseopplevelse. Derfor er dette inntil videre lagt på is. Men egen presse gir også nye muligheter. Nå i sommer testet avisen for første gang et eget content marketing-bilag, som ifølge avissjefen ble godt mottatt.
Avisen har også fått Fritt Ord-penger til å lage reportasjer fra grenseområdene. Et viktig tema for avisen også tidligere, men nå med mulighet for å fortelle historiene på nye måter i digitale kanaler, forklarer Pedersen.
Annonse
NRK flytter inn
Ved påsketider fikk Sør-Varanger Avis en ny leietaker, NRKs Kirkenes-kontor flyttet inn i samme etasje som avisens redaksjon. Og selv om man fremdeles er konkurrenter, er det samtidig blitt lettere å samarbeide om prosjekter. Så langt har de to blant annet samarbeidet om å intervjue et familiemedlem til den spionsiktede Frode Berg.
- I tillegg gir det et større redaksjonelt miljø, noe som ikke minst er hyggelig sosialt, sier Pedersen.