I 2019 gikk Polaris Media inn i Stampen Media sammen med svenske NWT Gruppen AB og VK-Media AB. Her fra pressekonferanse med Polaris-sjef Per Axel Koch i midten.

Nedbemanning

Polaris kutter 40 redaksjonelle stillinger i Sverige

Spareplanene til Stampen Media begynner å bli klare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Svenske Journalisten skriver i dag at av 95 stillinger som skal kuttes i Polaris Media-eide Stampen Media, er 40 redaksjonelle.

– Dette er selvfølgelig en trist nyhet å komme med, og mange kolleger er berørt. Men man må skille hva som er en konsekvens av lavkonjunkturen fra det som er en konsekvens av digitalisering, og jeg er helt overbevist om at vi vil klare den digitale transformasjonen, sier administrerende direktør i Stampen Media, Johan Hansson, til svenske Journalisten.

På spørsmål om hva redaksjonene nå skal gjøre mindre av, svarer Hansson:

– Det kan jeg ikke gå inn på nå, det må være diskusjoner i hver enkelt avis. Forhandlingene fortsetter, og jeg ønsker ikke å foregripe dem.

Det siste året har Stampen Media gitt sluttpakke til 24 ansatte. Disse stillingene var en del av et større kostnadskutt på 94 årsverk i hele Polaris-konsernet som ble  presentert tidligere i år. 

Polaris Media er største eier i Stampen Media.

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, uttalte til Journalisten i går at markedet i Sverige er spesielt utfordrende.

– Det er krevende i Sverige med høyere arbeidsledighet og annonsefall, men hvor lenge det varer vet man ikke. I Norge er det ikke samme situasjon, og jeg håper det ikke blir som Sverige, men det vet ingen.

I samme intervju fortalte Koch at av 94 årsverk som det er inngått sluttavtale med i Norge, er 31 av dem redaksjonelle.

Powered by Labrador CMS