Kravet om særbehandling for seg selv er en underlig inngangsvinkel for regulering av den offentlige samtalen, skriver Hagen Echzell om presseorganisasjonenes krav til tech-gigantene.
Foto: AP / NTB
DEBATT:
Presseorganisasjonene burde klare å se lenger enn egne snevre behov
Må jobbe for å skape en digital offentlighet som ikke er underlagt noen få amerikanske og kinesiske private selskaper.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
I en felles
uttalelse krever pressens organisasjoner at noen store private
bedrifter skal ta mer hensyn til dem. Det viser en svært mangelfull forståelse
av dagens medievirkelighet.
Ett enkelt tankeekspriment der man
bytter ut ordet «redaksjonelt» med for eksempel oss i Attac får fram absurditeten i
kravene de stiller. «Plattformene må anerkjenne redaktørstyrt Attacs
innhold som en prioritert innholdskategori». «Alt norsk redaksjonelt Attacs
innhold på plattformene må være umiddelbart gjenkjennbart».
Slik kan vi
fortsette. Kravet om særbehandling for seg selv er en underlig inngangsvinkel
for regulering av den offentlige samtalen.
Kravene viser at rollen redaksjonelle
media tidligere hadde som portvoktere til den offentlige debatten er erstattet
av teknologigigantenes digitale portvokterrolle. For å nå leserne må media
konkurrere med alle «innholdsprodusenter» i sosiale media, på betingelsene satt
av andre selskaper. Det er ikke lenger redaktører som bestemmer, men algoritmer
og underbetalte moderatorer.
Annonsekroner og overvåkning
Den digitale medievirkeligheten krever reguleringer, men
hovedproblemet for dagens redaktørstyrte medier er ikke at teknologigigantene
ikke er snille nok med dem.
Hovedproblemet er at annonseinntektene går til
teknologigigantene på bekostning av de som skaper innholdet. Her er det mulig å
gjøre noe som både vil dempe teknologigigantenes makt, og styrke redaksjonelle
media
Et forbud mot overvåkningsbasert
reklame og uregulert kommersiell datainnsamling er første steg for å rette på
det. Det vil gjøre at det ikke lenger er gigantenes databaserte
forbrukerprofiler som legger grunnlaget for annonsørere.
For eksempel er det er langt
billigere å annonsere for dyre klokker på Instagram mot en målgruppe av menn
med høy inntekt og ønske om statussymboler enn det er å annonsere for det samme
i Dagens Næringslivs bilag D2.
Med datainnsamling som avgjørende faktor
for hvilke annonser som vises, så vil Metas kunnskap om at du følger
@dagensnaeringsliv på Instagram være en viktig del av annonseprofilen.
D2s
redaksjonelle omtale av klokkesamlere gir dermed flere annonsekroner til Meta,
på direkte bekostning av Dagens Næringsliv.
Et forbud mot reklame basert på slik
overvåkning, såkalt persontilpasset reklame, vil gjøre at annonsene må følge
innhold. Da vil redaksjonelt innhold bli mer verdifullt for annonsører, noe som
vil styrke redaksjonelle media på bekostning av teknologigigantene.
Monopol eller mangfold?
At noen få aktører gjennom
fiendtlige oppkjøp, store mengder spekulativ finanskapital, misbruk av
markedsmakt og massiv overvåkning av vanlige folk har klart å bli sentrale
premissleverandører for hele den offentlige debatten er foruroligende.
Presseorganisasjonene burde derfor klare å se lenger enn nesetippen og egne
snevre behov, og heller jobbe for å skape en digital offentlighet som ikke er
underlagt noen få amerikanske og kinesiske private selskaper.
De kan bli med å jobbe for
reguleringer som sikrer et mangfold av plattformer for digital kommunikasjon.
Uten et slikt digitalt mangfold vil ett hvert mediemangfold og følgende
meningsmangfold være avhengig av noen få private bedrifter.
Et sted å starte er å se på
EU-forordningen «Digital Markets Act» som krever at meldingstjenester har
«interoperabilitet». Dette kravet betyr at de må åpne seg opp og la folk
kommunisere på tvers av ulike meldingstjenester.
Å utvide dette kravet til å
også gjelde sosiale medier og tilsvarende digitale plattformer vil gjøre at
teknologigigantene ikke lenger kan låse folk inne i på sine plattformer.
Det
vil løse opp monopolene og gjøre at noen få selskaper ikke lenger er
portvokterne som redaksjonelle media må komme til med «lua i hånda» slik de gjør
nå.