Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Annonse
I en sak på NRK.no den 11. april rettes det kritikk mot
zoolog Petter Bøckman. Det er naturverneren og skribenten Viggo Ree som
fremsetter denne kritikken, som går på at Bøckman er unøyaktig i flere av sine påstander.
Og zoologen innrømmer også at han ikke alltid sjekker kildene før han uttaler
seg.
Bøckman har nærmest vært enerådende i statskanalen som
talsperson for naturen og dens individer. Et monopol, som dersom Viggo Ree har
rett i sin kritikk, har sine ulemper.
En annen som stadig dukker opp i NRKs kanaler er redaktøren
av EnergiWatch Norge, Anders Lie Brenna. Hver gang det er høye (eller særlig
lave) strømpriser hentes han inn for å forklare hva som skjer. Han brukes også
jevnlig av TV 2 for å forklare de samme problemstillingene. Han har utvilsomt
god kunnskap om tematikken, men hans opptredener i ulike kanaler er også god
reklame for Lie Brenna og hans nettsted.
Silje Sandmæl har også vært flittig brukt av media. Når
privatøkonomiske forhold skulle belyses, var hun lett å kontakte. Og som
forbrukerøkonom i DNB var det utvilsomt positivt for markedsverdien til storbanken
at hun ofte var å se og høre.
Dagsrevyen 21, 25. april 2025.Skjermdump NRK TV
Et bærende prinsipp i all journalistikk er flerkildebruk. Det
gir en sak et dypere og bredere perspektiv, og det kan slumpe til at den andre
kilden har en annen kunnskap som er viktig for forståelsen av saken.
Så er det innlysende at det er enklere å drive
flerkildejournalistikk i en sak på nettet eller papir enn i et nyhetsinnslag på
radio eller fjernsyn. Men likevel bør det tilstrebes å variere kildene man
bruker. For det finnes flere zoologer enn bare Bøckman som kan fortelle om
slørsoppens liv. Og andre enn Lie Brenna kan utdype hvorfor noen dager i året
har minuspriser på strøm. Silje Sandmæl er heller ikke den eneste som kan noe
om forbrukerøkonomi.
Strengt tatt blir det en form for enkildejournalistikk når de
samme personene hele tiden blir hentet inn for å forklare og belyse en
problemstilling. Selv om det faglig sett fungerer, mister man likevel en
dimensjon ved å ikke søke etter andre kilder. I dekningen av Ukraina-krigen har
det for eksempel gjennomgående vært de samme militærfaglige personene som har
uttalt seg.
Vi bør også være oppmerksom på at dess oftere vi bruker en
kilde med kommersiell tilknytning, jo flere ganger gir vi vedkommendes
virksomhet gratis reklame.
Så vet vi alle som jobber i media at det for noen fagområder
er veldig sparsomt med autoriteter, og at vi derfor ikke har noen andre velg
enn å slå det samme mobilnummeret. Særlig kan dette gjelde i dekning av
krigssituasjoner (som Ukraina). Men generelt kan vi bli flinkere til å lete
etter alternative fagpersoner, og utfordre det narrativet kilden presenterer.
Det krever mer arbeid av oss, men vi får en større variasjon i sakene vi
leverer. Og det blir forhåpentligvis verdsatt av leserne, lytterne og seerne
våre.