Programsjef Tomm-Espen kroken, salgsdirektør Yvonne Stikbakke og radiosjef Bjørn-Martin Brandett gleder seg til å satse på lokale nyheter i Radio Metro.
Foto: Mina Theimann / Radio Metro
Lokalradio
Radio Metro med satsing på lokale nyheter
Lokalradiokanalen kopierer suksess fra Innlandet.
Om ikke lenge vil Radio Metro-lytterne daglig få servert lokale nyheter fra sitt nærområde. Målet er å kopiere suksessen til radiokanalens nye eier.
Nylig ble det kjent at Lokalradioene i
Innlandet AS har gått inn som ny majoritetseier i Radio Metro. Grupperingen
lykkes godt med satsingen på lokale nyheter i Innlandet, og radiosjef
Bjørn-Martin Brandett mener det er én av årsakene til at lyttertallene holder
seg så godt der.
– Fra 2020 til 2022 økte vi lyttingen i
Innlandet med 35 prosent. Bedre distribusjon og godt lokalt innhold mener vi er
årsaken til det. Nå vil vi ta med oss suksessen inn i Radio Metro, og har stor
tro på lyttervekst også her, sier han i en pressemelding.
Det er også bestemt at selskapet bytter navn
fra Metro Sounds AS til Radio Metro AS, for å synliggjøre satsingen på
primærproduktet, som er radio.
Radiosjef Brandett sammen med salgsdirektør Yvonne
Stikbakke og programsjef Tomm-Espen Kroken sier at de nå ønsker å rendyrke radioproduktet, og
se på synergieffekter mellom de to selskapene når det gjelder distribusjon,
annonser og redaksjonelt innhold.
– Det er en positiv og spennende kombinasjon
av de to viktigste lokalselskapene på Østlandet som sammen blir enda sterkere,
sier Brandett.
Samlet får de to grupperingene om lag 380.000
ukentlige lyttere, fra Bjorli og Røros i nord via hele Østlandet til Lindesnes
i sør.
Tomm-Espen
Kroken kom fra Viaplay og startet i Radio Metro som programsjef i juni
2022. Han vil med dette bli programsjef for alle flater.
Kroken varsler at kanalene i større grad enn
tidligere vil sone innhold som nyheter, trafikk og vær.
– Dette er rett og slett fordi vi tror
lytterne ønsker å ha relevante nyheter der de bor, sier Kroken.