Ytterligere to Amedia-aviser kutter i papiravisene
Helgelendingen og Rana blad reduserer antall utgivelser på papir.
Antall dager med papiravis er til vurdering i et stort antall mediehus. Mange har allerede kuttet i antall papirdager, mens andre teller fortsatt på knappene. Siste ut er Amedia-avisene Rana Blad og Helgelendingen som går fra seks til fire papirutgivelser i uka.
Dette er ikke ulikt skrittet kollegene i Halden Arbeiderblad og Framover vedtok for tre måneder siden.
I en pressemelding fra Amedia heter det at de to avisene fornyer seg gjennom å satse på en digitalavis som heter «Nyhetsdøgnet». I denne skal leserne få hjelp til hente seg inn på de hendelsene gjennom siste døgn.
– Vi endrer oss fordi stadig flere av våre abonnenter foretrekker å lese oss digitalt. Det er viktig for oss å kunne utvikle og tilby produkter og tjenester som leserne etterspør og benytter seg av, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Helgelendingen, Geir Arne Glad, i en pressemelding fra Amedia.
«Det er ressurskrevende å produsere papiravis seks dager i uka. Det er en kjensgjerning at vi er betraktelig færre redaksjonelt ansatte nå enn for to år sida, samtidig leverer vi journalistikk nesten døgnet rundt på flere plattformer. Ved å kutte papirfrekvensen frigjøres tid i redaksjonen slik at journalistene våre kan jobbe enda mer med god journalistikk. Det viktigste for oss er innholdet – i form av både lokale annonser og lokal journalistikk.» skriver ansvarlig Marit Ulriksen på lederplass hos Rana Blad.
Det er tirsdag og lørdag som droppes som papirdager og i de resterende papiravisene skal det produseres en fyldigere avis. Og fredag er den nye helgen. I hvert fall i avisverden.
– Tirsdag og lørdag er ikke tilfeldig valgt. Da Posten sluttet med ombæring på lørdager var det mange av våre abonnenter som ikke fikk lørdagsutgaven før etter helgen. Tirsdagsavisen er den utgaven som færrest av våre lesere har et forhold til, viser undersøkelser, sier Glad i pressemeldingen.
I Rana Blad er de i dag 15 i redaksjonen. Det antallet skal ifølge Ulriksen bestå i en god stund.
– Vi gjør dette for å frigjøre ressurser til de flatene leserne er, sier sjefredaktøren til Journalisten.
Hun forteller at det ikke er slik at journalistikken blir så veldig annerledes, men uten to bestemte flater å fylle betyr det at journalistene kanskje tar noen flere telefoner og skaffer noen ekstra kilder.
– Det blir mulighet til å sette inn flere ressurser og flere folk over lenger tid til større prosjekter.
Hun vil ikke si noe om hvor mye mediehuset sparer på kostnadssiden, men sier de har koll på tallene. Samtidig er det slik at de største annonseinntektene i mediehusene ligger i papirutgaven. Så hva da når Rana Blad dropper en tredjedel av disse?
– Vi hopper ikke ut i intet, sier Ulriksen – Det er laget forretningscase og gjord risikovurderinger. Og vi har vurdert den som minimal, sier hun.
Klubbleder Snorre Sjøvoll i Helgelendingens redaksjonsklubb sier til Journalisten at de gikk inn i dette med klare krav om det ikke skal gå utover bemanningen. Han forteller at de ansatte hele veien er blitt informert om tanker og planer.
– Vi tror at dette vil hjelpe oss til å lage flere lokale nyheter. Blant annet fordi vi bruker mindre tid på lay-out. Og så langt ser det ut til at antall papirsider i sum hver uke blir flere enn i dag.