200 mill. mindre til dagspressen

Mediebyråene flytter pengene til TV og internett.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Trenden i mediebyråenes reklameinvesteringer fortsetter mot tampen av året. Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at dagspressen så langt i år har tapt ti prosent, eller like under 200 millioner kroner, av omsetningen fra byråene.

Dermed bruker mediebyråene omtrent hver fjerde krone de bruker i reklamekjøp på dagspressen.

Sterk økning

På TV bruker de derimot mer penger. Sammenlignet med fjoråret har omsetningen økt med 308 millioner kroner til 2,718 milliarder kroner. Det er en økning på 12,8 prosent og gjør mediekanalen til den klart foretrukne kanalen blant dem som rapporterer til Mediebarometeret.

Å nettet er den prosentvise veksten lik, men i sum utgjør den i overkant av 100 millioner kroner, opp til over én milliard kroner i omsetning ved utgangen av november.

Også ukepresse og magasiner opplever vekst og det ble omsatt for 348,5 millioner kroner, en økning på 30 millioner fra i fjor. På radio omsatte mediebyråene for 316 millioner, en økning på tre prosent fra i fjor.

Vekst igjen

Etter lang tid med tilbakegang øker omsetningen i fagpressen svakt med 1,3 prosent til like under 60 millioner kroner.

Ved utgangen av november hadde mediebyråene omsatt for 7,5 milliarder kroner, hvilket er en økning på 5,2 prosent. Denne omsetningen sier ikke noe om hva slags rabatter som er gitt.

 

Powered by Labrador CMS