Illustrasjonsfoto: Helge Øgrim

Bekmørk inngang på reklamehøsten

Og for første gang i år går TV-omsetningen tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det samlede reklamekjøpet fra mediebyråene var ved utgangen av september på 6,772 milliarder kroner. Det er ni millioner kroner lavere enn ved samme tid i fjor.

Særlig er det dagspressen som trekker omsetningstallene ned. Mediebyråenes interesse for papiravisene har vært fallende gjennom flere år. Hittil i år har byråene som rapporterer inn til Mediebyråforeningens Mediebarometer kjøpt reklameplasser i dagsavisene verdt i overkant av 700 millioner kroner per tredje kvartal. Ved samme tid i fjor var beløpet på 909 millioner kroner. En nedgang på 23 prosent.

Trenden gjentar seg i magasin- ukepresse hvor omsetningen faller med 12,1 prosent til 137 millioner kroner. I fagpressen ble det omsatt for 26 millioner kroner, hvilket er 6,5 millioner mindre enn ved samme tid i fjor.

Radio er blant mediekanalene som har vekst i perioden, opp 3,5 prosent til 311 millioner kroner.

På TV går det for øyeblikket motsatt vei. Omsetningen er på formidable 2,568 milliarder kroner og utgjør 37,9 prosent av det samlede reklamekjøpet fra mediebyråene, men det er likevel en tilbakegang på 0,8 prosent eller i overkant av 21 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

TV er likevel en het markedskanal sett med mediebyråenes øyne. Så fremt man ser det på web. Web-TV har så langt i år hatt en vekst i omsetningen på 20 prosent. Ved utgangen av september hadde mediebyråene kjøpt reklameplass før og etter videosnutter og direktesendinger verdt 144 millioner kroner. Ser vi bort fra kinoomsetningen, er web-TV den reklamekanalen med høyest vekst målt i prosent så langt i år.

Internett som samlebegrep øker omsetningen til 1,9 milliarder kroner og har en vekst på 12,1 prosent. Display er den klart største innen sekkeposten med en omsetning på 1,229 milliarder. Hvilket er en økning på 13,7 prosent. Web-TV har riktignok størst vekst målt i prosent, men er med god margin minst målt i omsetning innen internett-segmentet med sine 144 millioner kroner.

På Mobil kjøpes det reklame for 293,9 millioner kroner. Opp 11 prosent fra i fjor, mens mediebyråene brukte 266 millioner kroner på søk.

Powered by Labrador CMS