Satser på nettvarder: Produktdirektør Andreas Thorsheim i Opera Software. Foto: Paul S. Amundsen
Satser mot Google og Apple
Den norske nettleseren Opera kommer med en versjon som «snakker» direkte med nettvarder.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Nettvarder, eller beacons, er små sendere som via blåtann sender informasjon til mobiltelefonen når man kommer i nærheten av senderen.
De tre teknologigigantene Apple, Facebook og Google har alle har meldt seg på. Og norske teknologiselskaper vil også være med i kampen, skriver Dagens Næringsliv.
Det handler om å vite både hvilke nettadresser man rusler mellom, men også hvilke kjøpesentre, kinoer, restauranter og museer. Det er nå 3,3 millioner nettvarder i verden. Analysebyrået Allied Business Intelligence tror ifølge DN at det vil være 400 millioner innen 2020.
Nå lar norske Opera, som en av de første, en prototype av nettleseren sin kommunisere direkte med nettvarder.
– Dermed kan folk for eksempel få opp Wikipedia-artikler som er relevante for stedet de befinner seg, sier produktdirektør Andreas Thorsheim (35) i Opera Software til DN.
Planen er også å kunne tjene penger på å fortelle annonsørene hvor mobilbrukerne befinner seg.