Google er den største aktøren, men Facebook vokser raskest ifølge reklamebransjen.

Nettgiganter øker omsetningen i Norge

Omsetningen til Google og Facebook kan passere 4 milliarder kroner her i landet i år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Google og Facebook kaprer en stadig større del av det norske reklamemarkedet. I år kan selskapenes omsetning passere 4 milliarder kroner.

– Jeg kan ikke si noe om omsetningstall, men jeg kan si at vi opplever vår største vekst noensinne i søkebransjen, sier Jan Grønbech, Googles sjef i Norge, til Dagens Næringsliv.

Tall fra mediebyrågrupperinger viser at Google omsatte for rundt 2,3 milliarder kroner i Norge i fjor, mens Facebook hentet inn omtrent 1 milliard, ifølge avisen.

Venter minst 4 milliarder

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i Group M sier deres prognoser viser at selskapene samlet vil omsette for minst 4 milliarder kroner i Norge i 2016.

– Facebook alene kan komme til å vokse med 50 prosent i Norge i år. Facebook havner sannsynligvis på en reklameomsetning på 1,5 milliarder kroner. Veksten vi ser er helt ekstrem. Google er den største aktøren, men Facebook vokser raskest, sier Thalberg.

“Gamle, støvete planer”

Google-sjef Grønbech sier annonsering på søkemotorer i Norge har økt med cirka 40 prosent hittil i år, målt mot samme periode i fjor. Han tror den store veksten i 2016 skyldes at annonsørene er begynt å stille større krav til reklameinvesteringene sine.

– Norge har de siste ti årene ligget en god del etter resten av Europa fordi annonsørene har fulgt sine gamle, støvete planer fra 1990-tallet. Nå begynner flere annonsører å tenke over hva de faktisk gjør, sier han.

Powered by Labrador CMS