Den røde plass i Moskva. Foto: Vicente Villamón/Flickr.com
Den røde plass i Moskva. Foto: Vicente Villamón/Flickr.com

Valuta og konkurranse presser Amedia i Russland

Vurderte å selge i 2009.

Publisert   Sist oppdatert

Lønnsomheten i Amedias trykkerivirksomhet i Russland presses på to fronter: Konkurranse og overkapasitet er det ene. Den andre er valutaeffekter både ved at innkjøp gjøres i styrkede euro og dollar, og at den russiske rubelen har svekket seg mot norske kroner. Det skriver Finansavisen tirsdag.

Amedia eier seks trykkerier i Russland gjennom det heleide datterselskapet Prime Print.

Da Amedia la fram de ferskeste regnskapstallene i slutten av august, viste de at at virksomheten bidro med 21 millioner kroner i første halvår. Det er ned 38 prosent fra 34 millioner kroner i samme periode i fjor.

Årsrapporten for 2014 beskriver også rubelfallet som en faktor som svekker resultatet i Russland. Konkurranse og reduserte sidetall trekkes også fram.

Omsetningen i Russland utgjorde i fjor 8,1 prosent av alle Amedias inntekter.

Halvnakne damer

Konserndirektør John Kvadsheim fremhever høy produktivitet og kvalitet på produksjonen ved et russisk trykkeri overfor Finansavisen, som har gjestet Moskva.

«Den redaksjonelle kvaliteten på publikasjonene sier imidlertid Kvadsheim ingenting om. To aviser som ligger fremme i produksjonslokalet kjører halvnakne damer på forsiden,» legger Finansavisens journalist Anders Horntvedt til i et avsnitt.

Ifølge avisen vurderte daværende A-pressen å selge seg ut av Russland i 2009. Trykkeriene er ikke konsernets kjernevirksomhet, er det tidligere uttalt. Men det fins ingen kjøpere til den prisen Amedia ønsker seg.

– Vi har evighetens perspektiv på det vi driver med, og er fornøyde så lenge vi har fornuftig lønnsomhet, sier Kvadsheim til Finansavisen.

Les mer om Amedia.