Vant Oscar i natt:

Mark Ruffalo (bakerst) spiller Mike Rezendes, og Rachel McAdams Sacha Pfeiffer, i kinodramaet «Spotlight». Brian d’Arcy James er inne som Boston Globe-kollega Matt Carroll. Filmen har norgespremiere 11. mars. Foto: United International Pictures

Graveredaksjon i Boston Globe tok den gjeveste filmprisen

LONDON: Kåret til årets beste film i konkurranse med The Revenant.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

OPPDATERT: Filmen om graveredaksjonen i Boston Globe og overgrep i den katolske kirke gikk til topps i nattens Oscar-galla. Den fikk også prisen for beste manus.

Journalisten skrev om filmen i romjula: 

I 1976 ble Washington Posts Bob Woodward og Carl Bernstein udødeliggjort av Robert Redford og Dustin Hoffmann i «Alle presidentens menn». Nå risikerer to Boston Globe-medarbeidere samme skjebne takket være Mark Ruffalo og Rachel McAdams i «Spotlight».

Tom McCarthys biodrama ble nylig nominert til tre Golden Globes. Det plasserer Hollywood-filmen i tetsjiktet foran annonseringen av Oscar-kandidatene 14. januar. Hovedpersonene Mike Rezendes og Sacha Pfeiffer tar begge deler til inntekt for faget sitt.

– Dette er en tid der den undersøkende journalistikken er truet fordi den er dyr, konstaterer Rezendes på et London-hotell.

– Men som vi skjønner av leseranalysene, verdsetter folk undersøkende journalistikk – noe jeg tror redaktører gjør klokt i å ta inn over seg. Vi håper at filmen får fram dette budskapet, fortsetter han.

Fem måneders graving

«Spotlight» skildrer nemlig hvordan avisas graveredaksjon ved samme navn avdekket overgrepskulturen i den katolske kirke tidlig på 2000-tallet. Konsekvensen ble at kardinalen Bernard Law forsvant, og tallrike prester med ham, mens Rezendes, Pfeiffer og kollegene ble belønnet med Pulitzer-pris.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

«Spotlight» er oppkalt etter Boston Globes Pulitzer-premierte graveredaksjon. Hollywood-veteranen Michael Keaton (til venstre) spiller gruppeleder Walter«Robby» Robinson. Foto: United International Pictures

Fra prosjektet startet til første artikkel kom på trykk, gikk det fem måneder.

– Det var den ultimate reporterutfordringen, for de behøvde ikke å gi oss noen ting. Hvordan skaffer du deg informasjon når noe er så ugjennomtrengelig? spør Pfeiffer.

Ifølge Rezendes representerte kirkens hang til hemmelighetshold det største hinderet.

– Alle vet at det første amerikanske grunnlovstillegget beskytter pressefriheten og ytringsfriheten. Men det beskytter like mye religionsfriheten – og det var den kirkelederne gjemte seg bak da vi gikk rettens vei for å få ut dokumentasjon.

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Kostet 1 million dollar

Høsten 2001 vant «The Globe» likevel fram med innsynskravet sitt. Snart kom det for en dag at Law & Co. bevisst og metodisk hadde beskyttet kriminelle i rekkene. Imidlertid la terroren 11. september beslag på nyhetsbildet og satte en stopper for umiddelbar publisering.

Spotlight-gjengen hadde desto mer på blokka da avsløringen endelig rykket inn på førstesiden.

Rezendes’ fem bud

For å komme med på Spotlight-teamet må du «bevise deg selv som reporter», ifølge Mike Rezendes. Her er hans fem bud for hvordan du lykkes i det:

• Still spørsmål ved og til autoriteter

• Aldri glem at jobben din er å holde mektige institusjoner og individer ansvarlig for handlingene sine

• Oppsøk de aktuelle menneskene – ta aldri for gitt at de ikke vil snakke med deg

• Still alltid spørsmålet du tror personen vil oppleve som ubehagelig – vedkommende kan ha grunner til å åpne seg som du ikke kjenner

• Hvis du ikke skriver den elegant, kommer folk neppe til å lese saken din

– Vi var fire reportere som gjorde grunnarbeidet, det du ser gjengitt i filmen. Da storyen eksploderte, utvidet vi til åtte. Samtlige forble på saken i et helt år, forteller Rezendes, som røper at daværende sjefredaktør Martin Baron har anslått kostnaden av pedofiliavsløringen til 1 million dollar.

– Det viser hvor ressurskrevende dette er. Du kommer ikke langt med å etablere din egen webside og tro at du skal kunne drive undersøkende journalistikk av format. Du vil kanskje kunne utrette god gravejournalistikk – du vil kanskje kunne utrette glimrende gravejournalistikk. Men den type journalistikk du kan levere, vil alltid være begrenset.

60.000 digitalabonnenter

Den nye digitalvirkeligheten er et tankekors også i baseball- og rockehovedstaden Boston idet vi beveger oss inn i 2016.

– Det overordnede målet for «The Globe» er å få opp antallet online-abonnenter. Det handler om å finne en businessmodell som kan erstatte den som er i ferd med å kollapse, eller allerede har kollapset, observerer Pfeiffer.

– Problemet er at vi tilbød varene gratis da vi inntok nettet. Da er det ikke så lett plutselig å skulle begynne å ta betaling for dem.

Rezendes forteller at status er at mediehuset har bikket 60.000 rene digital-abonnenter, mens printopplaget falt med over 60 prosent mellom 2004 og 2014.

– Vi har stadig et søndagsopplag på 250.000 pluss. Det betyr at inntjeningen fortsatt i vesntlig grad skriver seg fra papir, så vi neglisjerer på ingen måte det. Forskjellen er at lesersegmentet er eldre og etter hvert vil svinne hen. Altså er vi helt avhengig av å øke marginene på online-fronten.

Forsker på psykiatrifeltet

– Hva er status på Spotlight-redaksjonen?

Pfeiffer griper ordet.

– Den lever i beste velgående, bestående av seks personer istedenfor fire. Mike er ennå blant dem. Selv tok jeg syv års pause for å jobbe i radio, og begynte som vanlig nyhetsreporter da jeg kom tilbake.

– Hva jobber du med for øyeblikket, Mike?

– Alt jeg kan si, er at jeg pusler med en historie om psykiatritjenesten – om vanskene alvorlig syke møter med å få behandling. Selv om jeg ikke kan gi deg detaljene, er det feltet jeg forsker på. Forleden laget jeg en reportasje fra et fengsel der tre mentalpasienter døde, og er blitt veldig interessert som følge av det.

– Så manusarbeid i Hollywood ligger ikke i kortene?

Pfeiffer griper ordet igjen.

– Nei, jeg tviler på det, bedyrer hun lattermildt.

Sacha Pfeiffer. Foto: Boston Globe

– Vi har ingen planer om å slutte i dagjobben.

 

 

Powered by Labrador CMS