Solveig Husøy og Reidun K. Nybø, Norsk Redaktørforening
Foto: Thomas Brun / NTB
DEBATT:
Samlet medietrykk – hvilket ansvar kan mediene ta?
Som redaktører og journalister bør vi i enda større grad ta innover oss den kraften massiv og kritisk medieoppmerksomhet har på enkeltpersoner. Svarene i årets redaktørundersøkelse gir mange gode innspill til hvordan.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
Det kalles «presseetikkens blindsone» med god grunn: Ingen
redaktør kan stilles ansvarlig for det samlede medietrykket i en sak, hverken av
Pressens Faglige Utvalg (PFU) eller i noen rettssal. Likevel er nettopp det å
stå i et voldsomt mediejag kanskje det aller vanskeligste vi utsetter
enkeltpersoner for – uansett hvor selvforskyldt det er.
Økt bevissthet
De siste årene har det blitt større bevissthet rundt dette i
norske redaksjoner. Det vet vi ikke minst fra vårt arbeid som rådgivere for
våre medlemmer. Det foregår grundige diskusjoner rundt disse spørsmålene
internt i mediehusene. Personer med viktige erfaringer fra å stå i medienes
søkelys blir invitert både til interne redaksjonsmøter og til scenen på våre
arrangementer.
I år tok vi for første gang inn spørsmål om dette i vår
årlige redaktørundersøkelse. Ikke overraskende viser den at samlet medietrykk
ofte er en del av de redaksjonelle vurderingene. Et klart flertall oppgir også
at de har tatt særskilte hensyn i noen saker. Men som en av redaktørene
skriver: «Jeg tror vi konsekvent overvurderer interessen for MANGE saker på
kort tid om et viktig emne, og undervurderer belastningen av veldig høy
publiseringstakt».
Hva kan den enkelte redaksjon egentlig gjøre for å ta hensyn
til helheten? Skal Dagbladet ringe VG og avtale hvem som publiserer hva? Skal
man slippe gasspedalen mens alle andre gasser på som før? Dette er ikke en lett
øvelse. Skal man ta hensyn, trenger man også en verktøykasse for det.
God eksempler
I svarene på årets redaktørundersøkelse finner vi mange gode
eksempler på hvordan enkeltredaksjoner jobber med nettopp hensyn til personer
som står i et voldsomt mediekjør.
Vi deler noen av dem her:
- Høyere terskel for å legge saker på front
- Vurderinger av bildebruk, hvor eksponert
ansiktet blir
- Høyere nyhetsterskel i omfattende, kritiske
saker – tilfører saken noe nytt, er den viktig nok?
- At noen i redaksjonen inntar rollen som «djevelens
advokat»
- Unngå å kalle et sakskompleks for personens navn
- Høyere terskel for deling på sosiale medier
- Begrense antall direkte henvendelser til
personen – for eksempel gjennom å etablere mellomperson
- Vurderinger rundt detaljnivå i sakene
- Informasjon til de involverte om
publiseringstidspunkt for nye saker
- Senket terskel for samtidig imøtegåelse
- Opprette en «bakkanal» direkte eller via
mellomperson for å sjekke hvordan det går med personen som står i stormen og
kunne ha dialog utenom intervju-setting
Alle disse punktene kan fungere godt som innspill til
diskusjoner rundt samlet medietrykk i hver enkelt redaksjon. Flere av
redaktørene som har svart på undersøkelsen påpeker også at disse diskusjonene
bør starte tidligere i prosessen enn de ofte gjør i dag.
Tidligere SV-leder Audun Lysbakken har denne høsten snakket
om sine erfaringer med mediene da han måtte gå av som minister i 2012. Blant
annet har han understreket hvordan sterke og overdrevne ord og betegnelser kan
gjøre belastningen mye verre.
Hans viktigste oppfordring til mediene er
likevel: Vær kritisk til hverandre i større grad, i stedet for å løpe i flokk.
Begge disse poengene kan være verdt å ta med i vurderingene når enkeltpersoner
utsettes for intens og kritisk medieoppmerksomhet.
Kanskje for for få
Medienes rolle med å kontrollere og avsløre er helt
avgjørende i et velfungerende demokrati. Sakene vi snakker om her er ofte god
og viktig journalistikk. Kanskje er det til og med for få slike saker. Hensyn i
forbindelse med samlet medietrykk handler ikke om å la saken gå eller bli
feigere.
Men vi stiller oss bak flertallet av redaktørene i årets undersøkelse:
Her har vi noe å gå på.