Sverre Munck. Foto: Birgit Dannenberg
E24 mot randen i Frankrike
Schibsteds franske næringslivsnettsted på vei mot avvikling?
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det er knapt gått halvannet år siden Schibsted lanserte E24 i Frankrike. På dette tidspunktet hadde mediekonsernet lansert næringslivsavisen med suksess i både Sverige og Norge.
Nå ser det ut som om den franske tjenesten ikke er blitt den samme suksessen som sine nordiske søsken. Tallene fra den globale trafikklista Alexa peker bratt nedover.
Design borte
Ifølge nettstedet FrenchWeb tyder mye på at E24.fr ikke vil eksistere særlig mye lenger. Designet som har gått igjen i de fem nettstedene (se faktaboks) er ikke lenger å spore på E24.fr. Det er derimot designet til 20Minutes.fr, som har eid 30 prosent av E24. De resterende er det Schibsted selv som har kostet på seg.
FrenchWeb skriver at E24-satsingen i Frankrike har kostet mellom 30 og 50 millioner kroner, altså langt mer enn satsingen på den estiske armen av næringslivsavisen.
Benekter
Tre fjerdedeler av bemanningen i næringslivsavisen skal ha blitt sagt opp, og det skal ifølge FrenchWeb ha toppet seg da redaktør Catherine Vincent forsvant ut dørene tidligere i år.
Konserndirektør Sverre Munck i Schibsted har ansvaret for den internasjonale porteføljen av medier, utenom Sverige. Han sier kort at det er ikke er snakk om noen nedleggelse av nettstedet og viser til at det skal være tekniske løsninger som gjør at E24 ikke lenger er i egen «drakt».
Munck forklarer videre at han må i møte, og at han ikke vil være tilgjengelig de nærmeste dagene.