Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal presenterte ferske kvartalstall for Schibsted Media Group. Arkivfoto: Journalisten
Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal presenterte ferske kvartalstall for Schibsted Media Group. Arkivfoto: Journalisten

Fallende driftsoverskudd for Schibsted Norge

Både opplags-, annonse- og digitalinntekter kraftig ned i de norske mediehusene i perioden juli-oktober.

Publisert   Sist oppdatert

Bruto driftsresultat for Schibsted Norge falt fra 125 millioner kroner i tredje kvartal 2014 til 90 millioner i samme periode i år. Resultatet kommer av en omsetning på 1,34 milliarder kroner, ned fra 1,48 milliarder kroner i fjor.

På forhånd var det ifølge en melding fra nyhetsbyrået TDN ventet et driftsresultat på 86 millioner kroner av en omsetning på 1,36 milliarder kroner i den norske mediehusvirksomheten. Schibsted leverer altså noe over hva analytikere i 15 meglerhus forventet av konsernets norske mediehus.

Mediehusene i Schibsted Norge omfatter hovedsakelig VG, abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, trykkeri- og distribusjonsvirksomhet og online-vekstselskapet Schibsted Vekst.

– Dette er et godt resultat for Schibsted, totalt sett. Men det er variasjoner. Mediehusene opplever utfordringer som følge av den digitale transformasjonen. Det er et tøffere økonomisk klima, spesielt for abonnementsavisene. De er i ferd med å etablere nye digitale løsninger, samtidig som de må kutte kostnader, sa konsernsjef Rolv-Erik Ryssdal under kvartalspresentasjonen.

Annonseinntektene faller

De samlede inntektene i Schibsted Norge falt med 9 prosent i tredje kvartal i år. Opplagsinntektene – på papir og nett til sammen – falt med 7 prosent. Samlede digitale inntekter var 1 prosent lavere.

Online annonseinntekter falt med 4 prosent, mens annonseinntektene for papiravisene er ned hele 22 prosent. Totale annonseinntekter gikk tilbake med15 prosent.

Samtidig synker kostnadsnivået i Schibsted Norge som følge av flere effektiviseringstiltak de siste årene. Men nedgangen i annonseinntekter og investeringer i digital virksomhet legger press på brutto driftsresultat (EBIDTA).

«Det fokuseres fortsatt på å tilpasse kostnadsgrunnlaget til endrede markedsforhold,» skriver Schibsted i en pressemelding fredag morgen.

Sammenlagt i år, ved utgangen av tredje kvartal, var Schibsted Norges inntekter på 4,2 milliarder kroner, ned fra 4,6 milliarder på samme tidspunkt i fjor.

Mediekonsernenes økonomi

 

Beløp i millioner kroner. Sveip over/trykk på kurvene for å se detaljer om de enkelte kvartalene. Amedia presenterer sitt resultat for tredje kvartal 2015 i neste uke.

Verre for VG

VG-konsernets driftsinntekter falt med 10 prosent, mens online-inntektene falt med 9 prosent i tredje kvartal 2015. Flere faktorer bidrar til fallet. Markedet har utviklet seg i retning av mer fragmenterte annonseinvesteringer blant de store annonsørene, noe som har medført tap av markedsandeler for de største nettstedene i markedet, for eksempel VG.no.

Andelen digitale inntekter av samlet omsetning står nesten stille sammenlignet med i fjor. I årets ni første måneder utgjør de digitale inntektene 34,3 prosent av omsetningen mot 34,7 prosent i fjorårets ni første måneder. Nå innfører VG, slik svenske Aftonbladet allerede har gjort, geotagging for annonser. Det betyr at brukerne kan få opp annosner som er relevante i det geografiske området de befinner seg i.

Schibsted oplplyser at tiltak blir iverksatt, og det forventes at disse vil bidra til en bedre utvikling i tiden framover. VGs kostnader er kuttet med 9 prosent så langt i år og det er som kjent varslet en større nedbemanning i mediehuset.

Totalet sett går mediehuset VG fortsatt med et pent overskudd. Brutto driftsresultat endte på 74 millioner kroner i tredje kvartal, ned fra 84 millioner i 2014. Så langt i år er resultatet på 191 millioner, som er 51 millioner svakere enn for et år siden. Driftsmarginen ligger i tredje kvartal på 17 prosent, ned ett prosentpoeng fra samme periode i fjor. I fremtiden venter Schibsted at denne skal falle videre ned til mellom 10 og 15 prosent.

VGs nett-TV viser god trafikkvekst, og har økte inntekter sammenliknet med 2014. Det digitale abonnementsproduktet VG+ vokser raskt og kom opp i 67.700 abonnenter i september. Dette er 39 prosent høyere enn for ett år siden.

Opplagsinntektene fra VGs papiravis falt med 9 prosent på grunn av raskere fall i opplag, mens prisøkninger bidro positivt. Papiravisenes annonseinntekter er på 33 millioner kroner, ned fra 47 millioner i tredje kvartal 2014. Den underliggende trenden med en strukturell nedgang fortsetter, slår Schibsted fast.

VGs søndagsutgave har nå et opplag på 102.705 eksemplarer mot 138.774 eksemplarer i samme periode i fjor. Opplaget på søndagen faller altså med 26 prosent på bare ett år.

For de andre dagene er opplaget redusert fra 138.915 eksemplarer i fjorårets tredje kvartal til 114.422 eksemplarer nå. Det er et fall på 17,6 prosent.

Nær halvert driftsresultat

Abonnementsavisene ser inntekten skrumpe inn fra 785 millioner kroner i fjorårets tredje kvartal til 714 millioner kroner i år. Driftsresultatet nær halveres fra 41 millioner kroner i fjor til 22 millioner kroner i år. Av dette leverer Aftenposten alene 21 millioner kroner til driftsresultatet. Mens Fædrelandsvennen leverte et negativt resultat på 2 millioner kroner, leverer Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad samlet 3 millioner kroner.

Driftsmarginen svekkes fra 5 prosent i fjor til 3 prosent i år. Denne skriver Schibsted at de forventer vi lligge mellom 0 og 10 prosent fremover.

Alle avisene opplever en svikt i opplaget fra samme periode i fjor. Aftenpostens morgenutgave reduseres fra 222.211 eksemplarer i fjor til 212.055 i år. Bergens Tidendes morgenutgave reduseres fra 74.136 i fjor til 68.929 i år. Stavanger Aftenblads opplag faller fra 58.362 i fjor til 55.286 nå, og Fædrelandsvennen ser opplaget falle fra 34.321 til 33.116.

Opp mot 30 årsverk i Bergens Tidendes redaksjon ryker. Les mer om situasjonen i Schibsteds abonnementsaviser.

Venter videre fall i Schibsted Norge

Analytikerne forventer ifølge TDN at omsetning i de norske mediehusene for året under ett skal ende på 5,75 milliarder kroner i inneværende år, for så å synke til 5,54 milliarder kroner i neste år og ytterligere ned til 5,49 milliarder kroner i 2017.

Schibsted konsern bedrer resultatet

Totalt leverer Schibsted konsern et brutto driftsresultat på 556 millioner kroner av en omsetning på 3,67 milliarder kroner i tredje kvartal. Det er en bedring fra resultatet på 504 millioner kroner i fjor av en omsetning på 3,56 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Schibsted leverer dermed et bedre resultat enn forveningen som var et resultat på 524 millioner kroner av en omsetning på 3,67 milliarder kroner.

Saken oppdateres.

LIK JOURNALISTEN PÅ FACEBOOK