Styreleder Ole Jacob Sunde i Schibsted og Stiftelsen Tinius. Arkivfoto Journalisten
Styreleder Ole Jacob Sunde i Schibsted og Stiftelsen Tinius. Arkivfoto Journalisten

Schibsteds og Tinius-stiftelsens styreleder vil samle norske medier i allianse mot Facebook og Google

Ønske deling av brukerdata på tvers av mediekonsern og mer samarbeid om produksjon og distribusjon av innhold.

Publisert   Sist oppdatert

Det skriver Aftenposten onsdag. Til avisen sier Ole Jacob Sunde, som er styreleder i både Schibsted og den Schibsted-kontrollerende stiftelsen Tinius, at kampen mot utenlandske selskaper er mye hardere enn konkurransen innad i Norge.

Artikler med dybde

– Det krever at vi bygger opp en teknologisk infrastruktur. I Schibsted jobber mange hundre teknologer med dette, men det krever mer enn teknologi. Vi må samarbeide med andre mediehus, med myndigheter, og våre brukere og annonsører, sier Sunde til Aftenposten.

Et eksempel han trekker fram overfor Schibsted-avisen er at artikler kan få større dybde ved å bygges opp av stoff produsert på tvers av norske mediehus. Han ønsker særlig NRK med i et samarbeid.

Sunde mener Facebook ikke er løsningen for norske mediehus, ifølge Aftenposten.

– Vi velger å si nei, og utvikle et alternativ. Vi har ryggrad og teknisk kompetanse til å lage egne løsninger.

NRK og Amedia er reservert positive til mer samarbeid, ifølge Aftenposten. Amedias Stig Finslo sier til avisen at samarbeidets form ikke fremstår som veldig klart.

I et intervju med Dagens Næringsliv (DN) onsdag advarer konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge mot at Amedias nye stiftelseseier blir et hinder for mer samarbeid i Medie-Norge.

– På trykkerisiden kan vi gjøre mange fornuftige grep sammen med Amedia, som vil kunne gjøre oss mer effektive. Samarbeid er det åpent for i Schibsted fremover, også på teknologisiden, sier Munch til DN.

Kamp mot Google

Sunde har i flere år gått hardt ut mot Google og Facebook, og tidligere blant annet angrepet de to amerikanske selskapene for ikke å betale skatt til Norge. Sommeren 2014 uttalte han til Dagens Næringsliv at han mener det skaper urettferdig konkurranse i det norske mediemarkedet.

Tidligere i år var han også svært kritisk til Googles skatteavtale med Storbritannia.