Eierskapet av Fri Flyt flyttes fra VG til Schibsteds nye nisjeenhet. Bak fra venstre: Tor-Erik Moen, Kristoffer Kippernes, Øyvind Brenne, Eva- Camilla Brandt, Christian Nerdrum, Alexander Hagen, Sigurd Ekeli Grimsby, David Vesteng. Foran foran fra venstre Erlend Sand, Anne Julie Saue, Lorena D’Amario og Sarah Sørheim.

Schibsted overtar Fri Flyt fra VG – oppretter nisjeavdeling

– Er naturlig for Schibsted News Media å utforske mulighetene som ligger i dette markedet, sier Sarah Sørheim.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted oppretter en egen enhet for nisjemedier i nyhetsdivisjonen, ledet av Sarah Sørheim, skriver mediekonsernet i en pressemelding.

Enheten består foreløpig av Shifter Media, som Schibsted tidligere i år kjøpte seg opp til 51 prosent eierandel i. Fra 1. januar 2024 overtar enheten også eierskapet av Fri Flyt. Sistnevnte har vært eid av Schibsted-avisen VG siden høsten 2021.

– De siste årene har vi sett en sterk vekst innenfor spesialiserte nisjemedier, og det er naturlig for Schibsted News Media å utforske mulighetene som ligger i dette markedet. Dette vil forsterke og utfylle porteføljen vår av sterke nyhetsmedier, sier Sørheim i pressemeldingen.

Schibsted eier 51 prosent av Shifter. Fra venstre: Per Ivar Nikolaisen, Aslaug Ingeborgrud Syvertsen, Sarah Sørheim og Lucas Weldeghebriel.

Hun skal lede den nye nisjeenheten, er styreleder i Shifter og påtroppende styreleder i Fri Flyt. 

– Nisjemediene krever en litt annen tilnærming til både salg og markedsføring enn de andre nyhetsmediene våre, som er ment for et bredere publikum. De har også andre behov når det gjelder teknologi og organisering, sier Sørheim.

Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG og fram til nyttår styreleder i Fritt Ord, sier det har vært en glede å ha Fri Flyt i VG.

– Sammen har vi fått til masse bra innenfor digitalisering og journalistikk som har nådd et bredt nasjonalt publikum. Når Fri Flyt fremover skal i en helt riktig retning, enda spissere mot målgruppene, gir den nye nisjeenheten de beste forutsetningene for selskapet, sier Brenne.

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, mener de krevende tidene i mediebransjen gjør det viktigere enn noen gang å identifisere nye muligheter.

– I Schibsted har vi stor tro på å investere i kvalitetsjournalistikken, og ser at det er spennende vekstmuligheter for spesialiserte redaksjonelle produkter fremover.

Powered by Labrador CMS