Et 20-talls titler i Polaris Media skal over på Schibsteds nettbetalingsløsning, Spid. Adressa.no er først ut på nyåret. Montasje: Journalisten
Polaris over på Spid
Adresseavisen første eksterne ut på Schibsteds betalingsplattform.
Rundt 25. november lanserer Aftenposten sin nettbetalingsløsning. Bortsett fra noen aviser eid av Bergens Tidende vil da alle Schibsted-avisene i Norge være på nettbetalingsløsningen Spid (Schibsted Payment).
Familiemedlem
Allerede neste år begynner selskapet å rulle ut den samme løsningen til sin første «eksterne» kunde, Adresseavisen. Intensjonen er at et 20-talls titler i Polaris Media deretter skal integreres med Spid. Schibsted eier som kjent 29 prosent og har styrelederen i konsernet.
– Vi har inngått avtale med Polaris. De er halvveis i familien, halvveis utenfor, sier administrerende direktør Dag Wigum i Schibsted Payment.
Han vil ikke kommentere verdien av avtalen.
– Det er ikke sånn at vi kan pensjonere oss.
Egen vurdering
Konsernsjefen Per Axel Koch i Polaris Media vil heller ikke kommentere avtalens verdi. Han avviser at det er den største eieren som har beordret overgangen.
– Det fungerer ikke sånn. Det var en vurdering Adressa gjorde. Dessuten kjenner vi systemet fra Finn, hvor jeg sitter i styret.
Brukerholdninger
Schibsted-direktøren sier at Spid gir en dobling i såkalt salgskonvertering når brukere er registrert med kredittkort i Spid. Det betyr at dobbelt så mange fullfører en kjøpsprosess dersom de allerede har gjort et kjøp med Spid tidligere.
– Konverteringen går opp betydelig. Når du først er registrert og har lagt inn kortet, er terskelen mye lavere for å gjøre kjøp.
Selskapet har ikke bestemt seg for om de vil tilby betalingsplattformen på det åpne markedet i Norge. De vurderer om de i stedet skal integrere løsningen i utenlandske Schibsted-selskaper som rubrikknettstedet leboncoin.fr.
Fordelen de ser med å rulle ut løsningen hos konkurrenter til eget konserns aviser her i landet er at Spid ifølge sjefen endrer brukerholdninger. Det er da også grunnen til at Polaris har fått kjøpe plattformen.
– Vi syns det er viktig å få høyere brukeraksept for å kjøpe redaksjonelt innhold på nett hvis det er gjort lettere. Hvis noen blir vant til å kjøpe innholdsprodukter hos Adressa, blir de det også hos VG.
Vilje
Wigum ser positivt på betalingsviljen online.
– Hvis innholdet er interessant og kjøpsprosessen enkel, er folk villige til å betale. Ringetoner og logoer ble omsatt for rundt 300 millioner kroner i året på topp. Det var kanskje verdens mest ubrukelige innholdsprodukt, men enkelt å kjøpe.
Data
Når det gjelder eierskapet til dataene som brukerne legger igjen hos de ulike nettstedene, sier han at det ikke er noe som deles internt i konsernet.
– Vi kommer ikke til å ta bruksdata fra Adressa og gi dem til Finn.
Avtalene mellom brukeren, Schibsted Payment og nettstedet gjøres i flere ledd. Hvis du er registrert hos Finn må du for eksempel akseptere en lokal avtale dersom du vil kjøpe tilgang på bt.no.
– Hvis du ikke godtar avtalen hos BT, ser de ikke mer om deg. Hvert nettsted får sine avtaler.