UTSOLGT: Geir Svardal måtte hente 120 blader ekstra i redaksjonen, så han kunne følge opp etterspørselen etter Vi Menn Bobil. Foto: Privat

Solgte ut Vi Menn Bobil på to dager

Det er ikke rart Geir Svardal i Egmont smiler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nøyaktig opplagstall har ikke Geir Svardal i hodet - men han regner med at det var mellom 150 og 200 blader som ble solgt ut i løpet av to dager. Alle via SMS og til en pris av 69 kroner.

– Vi måtte faktisk opp i redaksjonen å hente 120 blader i tillegg til vårt vanlige opplag fordi etterspørselen var så stor, ler han. 

De har tatt i bruk tjenesten der leserne kan kjøpe bladet via en tekstmeldig tre ganger tidligere. Neste runde vil de satse på et større opplag; 300-400 blader, anslår Svardal. De planlegger også å markedsføre SMS-tjenesten bedre. Bladet er ikke i løssalg.

Svardal fikk høsten 2012 jobben med å besørge brorparten av det redaksjonelle innholdet i nysatsingen Vi Menn Bobil. Han forteller at om man skal gjøre en ukjent merkevare kjent, er Facebook riktig sted å være. 

– Reportere er kanskje ikke «like utegående» som før, mer foregår ved skrivebordet - men da kan Facebook og Facebook-grupper være en måte å «være ute på», siden du der ser hva målgruppen er opptatt av. Man kan få ideer til artikler og kommunisere direkte med leserne; et fint supplement til det å være på farta, sier han. 

Les også: Omsetningsrekord i Egmont

Voksende marked

Svardal forteller at i Facebook-gruppene han kommuniserer med leserne, dukket det opp folk som ville kjøpe bladet av privatpersoner i bobil-miljøet fordi det ikke var å få tak i.

– Det gleder jo mitt hjerte, sier han.

Han forteller at markedet er voksende på camping og bobil. Han er selv en aktiv bobilist og kommuniserer med mange i samme miljø, ikke bare gjennom Facebook-grupper, men også når han er på tur. Faktisk kjøpte Svardal seg bobil tilfeldigvis samtidig som Egmont besluttet å lage et slikt magasin.

– «Meant to be», sier han lurt.

Vi Menn Bobil kom med to utgaver i 2013, og fire i 2014 og 2015. Han mener nisje er noe folk ser seg villige til å betale for.

– Mange nisjeblader selger fortsatt godt. Men noen har glemt hvor deilig det er å sette seg ned i sofaen med et godt ukeblad. Dessverre.
 

Powered by Labrador CMS