Etter flere kuttrunder den siste tiden mener redaktør i danske Journalisten, Christian Lindhart, at det hadde vært fint for de som jobber i Berlingske med stabilitet.

Amedia kjøper Berlingske

– Snakk om to veldig forskjellige selskaper

– Jeg håper de vil finne en måte å beholde Berlingske som en viktig aktør i danske medier, sier dansk Journalisten-redaktør. 

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

Det har i høst blitt spekulert i om det danske mediekonsernet Berlingske Media skulle ende på danske, norske eller svenske hender etter at de to danske nisjeavisene Finans og Inside Business i oktober meldte at konsernet kanskje var til salgs.

Rykk frem til tirsdag morgen og svaret på det kanskje-et var et rungende ja etter at Amedia sendte ut en pressemelding hvor de bekrefter at det norske konsernet overtar det danske selskapet som utgir avisene Berlingske, B.T. Weekendavisen og Euroinvestor.

Mye usikkerhet 

I Danmark er redaksjonene avventende da Journalisten tar en ringerunde kort tid etter at oppkjøpet er blitt kjent.

– Jeg må nesten se an hva Amedia vil gjøre med Berlingske først før jeg mener noe om det, svarer redaktør i danske Journalisten, Christian Lindhart, på spørsmål om hva han tenker om oppkjøpet. 

Etter flere kuttrunder mener Lindhart det hadde vært fint for de som jobber i Berlingske med stabilitet.

Han peker blant annet på at det i tabloiden B.T. har vært flere tøffe sparerunder.

– Folk har snakket om at de skulle selges i ganske lang tid, så det har vært mye usikkerhet tilknyttet det, forteller Lindhart. 

Han legger til: 

– Jeg kan egentlig ikke så mye om Amedia, men jeg synes det er veldig spennende hva som kommer til å skje. Jeg håper de vil finne en måte å beholde Berlingske som en viktig aktør i danske medier.

– Hva er reaksjonene fra de andre danske mediene i dag? 

– Nyheten ble offentliggjort for kort tid siden, så akkurat nå registrerer folk bare hva som skjer. Men selvfølgelig tror jeg folk vil være interessert i å se hvilken redaksjonell retning Berlingske vil ta. Det er snakk om to veldig forskjellige selskaper, Amedia og Berlingske, så hva som vil skje videre blir veldig interessant å følge med på. 

Ønsket ikke å kjøpe

I den danske nisjeavisen MediaWatch er redaksjonen fullt opptatt med å dekke saken da Journalisten ringer. 

Redaktør Julie Mia Fogde har egentlig ikke tid til å ta telefonen denne morgenen, men svarer likevel kjapt på et par spørsmål.  

Fogde forteller at det ikke var veldig overraskende at det ble Amedia som til slutt endte opp med å kjøpe det danske konsernet. Ifølge ryktene har det norske mediekonsernet vært høyt oppe på lista over mulige kjøpere. 

– Amedia er en ny aktør i det danske avismarkedet, og vi vet at Amedia har drevet en ganske allsidig konsolidert virksomhet i Norge, det er ganske interessant for oss, sier Fogde. 

Hva resultatet av oppkjøpet blir, er hun mer avventende med å mene noe om. 

– Det kommer helt an på hvor stor rolle de skal spille i danske medier. Vil de gjøre noen store endringer, spør hun før hun svarer selv: 

– Selvfølgelig kommer de med mye muskler, men det høres ut som om de er veldig interessert i å faktisk spille en større rolle, også i det danske markedet.

Hun fortsetter: 

– Hvis de skal skyve mye av ressursene sine inn i Berlingske Media, så vil det selvfølgelig få en innvirkning, men vi kjenner ikke deres intensjoner ennå.

– Har du noe å si om den forrige eieren, DPG Media Group?

– DPG fikk Berlingske Media med i handelen da de kjøpte hollandske Wegener. Det er allmenn kjent at det ikke var en avtale de ønsket å gjøre da de kjøpte. 

Powered by Labrador CMS