Øyvind Solstad i VG er ansvarlig for involvering i sosiale medier. Foto: Helge Øgrim

Råd til journalister på sosiale medier

VGs Øyvind Solstad foreslår mer offensiv holdning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Debatten om detaljerte retningslinjer for journalisters bruk av sosiale medier er død. Solstad synes det er bra og sier VG ikke har noe regelverk. Vi lærer ved å eksperimentere.

Forbilde

– Angsten for sosiale medier er kraftig svekket etter Utøya, tror VGs ansvarlige for brukerinvolvering.

Øyvind Solstad kom til avisa i september fra NRK Beta og et mellomspill i mediebyrået Carat. På journalistkonferansen Hauststormen i Bergen satt han i panelet på det første hovedseminaret sammen med Steen Steensen fra Høgskolen i Oslo og politisk reporter Krister Hoaas i BT.

Solstad holdt fram redaktøren i Andøyposten som et forbilde for journalister som søker etter de rette grepene i sosiale medier. Journalisten ba ham utdype.

– Slik jeg husker det fra oppveksten, var Atle Hagtun overalt. På alle hjemmekampene fotballaget spilte, karateklubbens gradering, på kaia når båter kom fullasta med fisk, på St. Hans-feiring og skoleavslutning. Han kjente alle og alle kjente ham. Det må være perfekt for redaktøren i en lokalavis.

Trivialitet

– Mange journalister synes sosiale medier er trivielle?

– For å være litt retorisk så bruker vel journalister trivialitet i yrket sitt? «Hei, hvordan står det til?», «Går bra med treningen» osv. Småpratet som pakker inn de «farlige» spørsmålene. Jeg syns det minner om sosiale medier - selv om det kan være mange unyttige opplysninger der ute, så er det journalistens jobb å finne gullet. Akkurat som i en intervjusituasjon så er det en kunst - noe som må læres - å finne dette på sosiale medier.

– Du råder til å utvide nettverket?

– Ja. For å komme ut av ekkokammeret noen befinner seg i på Twitter, kan man søke på hashtags og følge helt andre samtaler. Og finne mange nye å følge utenfor andedammen.

– Rundt 600.000 nordmenn og 25 prosent av ungdommen er på Twitter nå. Journalister kan ha stor nytte av å besøke de digitale rommene der folk befinner seg.

– Det er en uskreven regel at VGs journalister skal bruke 10 prosent av arbeidstida på sosiale medier. Sporten følger Twitter utrolig tett. Selv følger han nesten 10.000.

– Det rekker du?

– Jeg leser jo ikke alt. Jeg har vel laget 20 lister, men bruker dem ganske lite. Men stort nettverk betyr at mange kobler meg på informasjon via nicket (@osol). Jeg tenker at dritt synker, mens gull flyter.

– Tenk deg en lokaljournalist med 3.000 venner på Facebook. Han får jo alle nyheter først!

Råd

Solstad råder alle til å trene på skillene mellom privat og offentlig.
Han foreslår:

• Bygg større nettverk.

• Hvis du ikke har offentlig FB-side, gå til Innstilling og Tillat abonner på. Da får de åpne statusene dine større distribusjon.

• Test samspill Twitter/Facebook. Som en åpen «miniblogg» på FB og kunngjøring på Twitter, der mange har flere følgere.

– Jeg tror sosiale medier bare er i startfasen. Smarttelefoner med fri nettbruk til lav månedspris gjør at alle snart har nettet i lomma hele dagen.

Powered by Labrador CMS