Generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan - mener det er oppsiktsvekkende at noen vil ha frislipp av spillreklame i alle kanaler. Foto: Actis
Generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan - mener det er oppsiktsvekkende at noen vil ha frislipp av spillreklame i alle kanaler. Foto: Actis

Actis reagerer sterkt på forslag om å tillate spill- og alkoholreklame

– Oppsiktsvekkende at noen vil ha frislipp av denne reklamen i alle kanaler, sier Mina Gerhardsen.

Publisert Sist oppdatert

Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan reagerer sterkt på et utspill på Norsk Journalistlags landsmøte onsdag. TV 2-journalist Geir Økland fremmet et forslag om at NJ skal jobbe for en revurdering av lovforbudene mot alkohol- og spillreklame, for å sikre større annonseinntekter og dermed mer penger til journalistikk.

Les saken: TV 2-journalist vil ha spill- og alkoholreklame

Økland ser for seg at både kommersielle tv-selskaper og nettaviser i Norge kan sikre seg nye inntekter fra markedsføring som i dag er forbudt, som reklame for spillselskaper og alkohol. Han fikk imidlertid ikke ikke landsmøtet med seg på et slikt vedtak. Forslaget ble avvist av redaksjonskomiteen og ikke fremmet på nytt av Økland under avstemningene.

– Reklamen virker

Generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis sier at det er lett å forstå ønsket om mer penger til mediehusene. Men Actis reagerer på at løsningen skal være reklame som kan skade mennesker som er sårbare for avhengighet og rusproblemer.

– Poenget med reklame er jo nettopp at det virker, og fra land med alkoholreklame vet vi for eksempel at det senker debutalder og øker forbruk blant unge. Forskningen viser at sårbare spillere er mer utsatt for reklame. Når vi vet at halvparten av de som spiller hos utenlandske selskaper har problemer, er det oppsiktsvekkende at noen vil ha frislipp av denne reklamen i alle kanaler.

Gerhardsen viser til at over 120.000 nordmenn har problemer med spill, og at konsekvensene er menneskelige tragedier som rammer spiller og pårørende hardt, og som kan ødelegge liv.

– Norske frivillige organisasjoner har sagt nei både til spilleautomater og inntekter fra utenlandske spillselskap. Det bør også norske medier gjøre, fordi spillreklamen og aktiviteten til disse selskapene kan gjøre stor skade.

Ønsker likebehandling

Økland sier til Journalisten at han kun uttaler seg på vegne av seg selv og ikke redaksjonsklubben i TV 2. Han har full forståelse for reaksjonen til Actis.

– Jeg ønsker ikke nødvendigvis reklame for denne typen produkter. Det jeg ønsker er en likebehandling av aktørene som opererer i det norske markedet. Der eksisterer det nå en urettferdig forskjellsbehandling. Jeg tror særdeles få opplever at Discoverys og MTGs kanaler på norsk, med norsk innhold og norske ansatte ikke er norske. Det oppleves som urimelig at lovverket er rigget slik at de kan operere og konkurrere i samme marked som aktører som må forholde seg til norsk reklamelovgivning.

Powered by Labrador CMS