Det sier Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum om profesjonelle
kilder som aktivt bruker kravet samtidig imøtegåelse til sin egen fordel.
For på tross av Vær varsom-plakatens punkt 4.14s åpenbare hensikt,
mener flere aktører i bransjen at profesjonelle kilder for ofte grumser til det presseetiske vannet i møte med journalister.
– Ferdig snakka
Godt over en tredjedel av alle fellelser i Pressens Faglige
Utvalg (PFU) i fjor inneholdt brudd på Vær varsom-plakatens punkt 4.14, om
samtidig imøtegåelse. Sammen med «tvillingpunktet» 3.2 om kildebredde og
kontroll av opplysninger, er dette de to punktene flest medier blir felt på.
Det stadige spørsmålet som verken kan svares konkret på,
eller som noen er enige om, er hvor lang tid man skal gi en kilde før man mener
muligheten for samtidig imøtegåelse faktisk er oppfylt.
Dette er også jevnlig et tema på møtene i PFU når utvalget skal vurdere om et innklaget medium har oppfylt kravene i dette punktet.
– Det varierer fra sak til sak og er umulig å gi
en fasit på. Det er generelt bra for presseetikken at PFU har vært bevisste,
strenge og krystallklare på 4.14, sier Eivind Ljøstad, ansvarlig redaktør i Fædrelandsvennen, til Journalisten.
Ljøstad sitter også i PFU på vegne av redaktørene.
– Det er kjørt kursing og man har reist land og
strand rundt for å skjerpe redaksjonene på det som er et av de klart viktigste
punktene i presseetikken, fortsetter han
Fevennen-redaktøren er likevel opptatt av at mediene må være bevisste på
hvilke kilder det er snakk om. Når det kommer til uprofesjonelle kilder og
vanlige folk, er ikke tid et spørsmål, mener han.
– Er det kommet påstander som krever imøtegåelse,
må man bare skaffe det. Ferdig snakka.
Annonse
Flere trenerer
Når det kommer til profesjonelle kilder enten det er i
næringsliv, politikk eller ellers i offentligheten, er det imidlertid en annen
sak, mener Ljøstad.
– Jeg kan ikke belegge det, men etter min mening
er det tendenser til at flere prøver å trenere saker ved for eksempel å be om å
få alt materiale tilsendt. Da blir det veldig vanskelig for redaksjoner som
sitter på en sak. Det kan være konkurranse på saken, og det kan være sensitivt
materiale.
I presseetikken ligger det et krav om at personen som har
fått påstander rettet mot seg, skal få se alle punktene.
Men det kan av og til
være krevende å sende fra seg alt av materiale når man vet at det sørger for at
det tar lengre tid, og at saken kommer på avveie hos en bråte eksterne og
interne kommunikasjonsrådgivere, sier Ljøstad.
– En uting
– Dersom man bevisst trenerer, og det ikke er en
god grunn til at man ikke svarer, kommer tidsaspektet inn. Jeg mener at det kan
aksepteres at man publiserer saken hvis man er tydelige på at det er gitt god
anledning til å svare.
Spesielt tenker Ljøstad på store samfunnsaktører, som har en
større plikt til å bidra i et offentlig ordskiftet.
Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen sitter også i Pressens Faglige Utvalg.Foto: Marte Vike Arnesen
– De bør kjenne det som sin plikt å svare opp om
de har anledningen. Det er flere som trenerer, så kommer saken og da klager de
til PFU. Da bruker man mye ressurser på å klage og få ressurser på å svare
mediene. Det er en uting.
Ljøstad mener diskusjonene rundt 4.14 i PFU ofte er gode, og
han har respekt for at utvalgsrepresentantene fra allmennheten er prinsippfaste
og ser situasjonene fra de intervjuedes side.
– Det er
veldig lærerikt å høre hvordan de ser på det.
Det viktigste, mener Ljøstad, er likevel forskjellen mellom
de profesjonelle og de uprofesjonelle kildene.
– Det må vi ha en åpen debatt om.
Annonse
Forskjell på kilder
Noe fasitsvar for tidsbruk på samtidig imøtegåelse vil
heller ikke PFU-leder og nyhetssjef i NRK, Anne Weider Aasen, gi. Til det er hver sak for ulik, det
vil være avhengig av hver saks karakter, sier hun til Journalisten.
– Om det er kritikk mot en statsråd med et helt
apparat stående, vil man naturlig nok kreve raskere svar enn fra en
uprofesjonell privatperson som ikke har som jobb å stå klar for å svare
pressen.
Det kan kanskje være frustrerende for redaksjoner at det
ikke finnes en absolutt regel, men det handler om å utvise godt skjønn,
fortsetter Weider Aasen:
– Man
må rett og slett tilstrebe at folk får en rimelig og fair mulighet til å
forsvare seg.
Og en offentlig kjent person kan stå i saker av for
eksempel privat karakter, som kan gjøre oppgaven med å svare ut krevende.
– Men generelt sett er det ikke positivt å trenere
og klage til PFU etterpå. Det er ikke et positivt trekk. I hvilken grad det er
bevisst i visse tilfeller, eller en økende trend, har jeg ikke dokumentasjon på.
Hun understreker at den siste delen av 4.14 er viktig:
«Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at
parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.»
Må forstå
Blant 4.14-klagene er det mulig å trekke ut læringspunkter
for mediene. Det er viktig at mediene forsikrer seg om at kildene faktisk
forstår hva kritikken de er utsatt for går utpå.
– Og man må gjerne være rause med å forklare
kontekst og hva slags sak man lager. Mange ganger er det ikke brudd på god
presseskikk, men kilder er overrasket over hvordan saken ble og hva premissene
var, sier PFU-lederen.
Anne Weider Aasen mener mediene bør være rause med å forklare kontekst til kildene.Foto: Marte Vike Arnesen
Det kan være forebyggende med tanke på klager, i tillegg til
at det vil oppleves som rettferdig behandling fra kildens side, sier hun.
– Man ser på noen klager at kildene ikke forstår
hva som er greia med saken. Kanskje mediene undervurderer hvor mye de kunne
forklart, og at det kanskje ville hjulpet kilden. Samtidig kunne det hjulpet
mediene fordi man slipper at kilder blir sjokkerte og sure.
Plikt og rett
Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Nettavisen, er blant redaktørene som ble
klaget inn for 4.14 i fjor, og han sier til Journalisten at alle er tjent med
at de som blir utsatt for påstander av faktisk art får mulighet til
kontradiksjon.
– Det er et veldig fornuftig punkt.
Men det er også en innebygd motsetning i punktet, sier
Stavrum og sikter til det andre leddet, som også PFU-leder Weider Aasen
understreket.
– Det er handler om å komme med samtidig
imøtegåelse, men også at man ikke skal kunne unndra seg nyhetsutviklingen. Det
gir både en plikt og en rett til mediene.
Grunnprinsippet om at en angrepen part skal kunne svare opp
for sterke påstander er veldig godt, mener Stavrum. Det er likevel slik
motparten gjerne er blitt mer profesjonalisert, fortsetter han:
– De
utnytter punktet litt. Det at mediene må konfrontere dem med alle påstander gir
dem nesten full innsikt i alt vi planlegger.
– Mister regien
Dermed
får profesjonelle kilder muligheten til å ta regien selv, gå til andre medier
eller poste sin versjon på Facebook eller andre sosiale medier mens mediet venter med å publisere.
– Vi
mister av og til regien og blir utsatt for lite fair metoder fra
profesjonaliserte kilder, sier Stavrum.
Hva som faktisk er sant er det viktigste, mener Gunnar Stavrum.Foto: Nettavisen
Bak
de 21 PFU-fellelsene på punkt 4.14 i 2024, er det også mange klager som ikke
ender med fellelse. Og alle de felte sakene er forskjellige.
Stavrum
mener imidlertid at diskusjonene i PFU kan tendere til å fokusere på form, og
ikke nødvendigvis alvorlighet når 4.14 er opp i utvalget.
– Det
viktigste er jo om påstander er sanne eller ikke.
PFU-diskusjonen
kan av og til reduseres litt til uviktige ting, i forhold til alvorlige saker
som handler om hva som er sant, mener Nettavisen-redaktøren.
– Det
er blitt et knep for å få folk felt. Man har ni påstander, der åtte er korrekte,
og som vedkomne er konfrontert med. Også har det i løpet av dekningen dukket
opp en niende påstand, som av ulike grunner ikke er presentert for kilden.
Diskrediteres
Mediet
blir raskt felt i et slikt scenario, og fellelsen brukes til å diskreditere
hele dekningen, ifølge Stavrum.
– Så
alt det vesentlige er korrekt, men ender med fellelse på en proforma-feil. Mediene
sender ofte hele greia over for å være på den sikre siden, og gir kilder
muligheten til å spinne sine egne saker før det er publisert.
På
spørsmål om det er et stort problem, svarer Stavrum at han i hverdagen har en
ganske praktisk tilnærming til 4.14.
– Det
er to ledd i punktet der det ene er pålegg til oss, og det andre leddet
pålegger de vi skriver om.
Han
understreker at det er ganske ofte man egentlig ikke har hastverk i en
redaksjon, og at man godt kan vente til morgenen etter for å kunne få til
samtidig imøtegåelse.
– Selve prinsippet om at folk skal komme med
motforestillinger blir mediene og sakene bedre av. Det er et disiplinerende og
viktig punkt, avslutter han.