Svein-Erik Hole skal fremover jobbe som rådgiver.
Foto: Eirik Helland Urke / TU Media
MEDIEFOLK:
Svein-Erik Hole slutter i TU Media
– Et naturlig tidspunkt for å skifte beite.
Etter 13 år i Teknisk Ukeblad forlater Svein-Erik Hole nå
mediehuset. Den siste tiden har Hole var direktør for brukermarked, med ansvar
for blant annet digitalt abonnement og utnyttelse av data til å skape lønnsomme
produkter og tjenester.
– Jeg kom inn for å bidra til en digital transformasjon, og
fra nyttår 2025 er TU Media heldigital. Det føles som et naturlig tidspunkt for
å skifte beite, sier Hole til Journalisten.
Han startet som nettsjef i Tekniske Ukeblad 1. januar 2012.
Oppdraget var å bidra til digitalisering av en - den gang - 160 år gammel
papirbasert publisist. I løpet av årene har han hatt ulike redaktør- og lederroller i både tu.no og hele TU Media.
De siste årene har hovedfokuset var på digitalt abonnement,
og TU Media har nå 35.000 betalende abonnenter.
– Gjennom digitalt abonnement når vi et mye bredere publikum
enn hva det fagforenings-distribuerte bladet gjorde. Nå treffer vi politikere,
bedriftsleder og andre samfunnsengasjerte mennesker. Med en bredere demografi
blir vi viktigere, sier Hole.
På spørsmål om hva han skal gjøre nå, svarer Hole:
– De siste par årene har jeg jobbet litt som rådgiver for
andre mediebedrifter, og møtt mange spennende miljøer. I en overgangsfase vil
jeg fortsette med konsulentoppdrag for disse.
Hole har sin siste arbeidsdag i TU Media 31. januar.
Den avtroppende TU Media-lederen er tidligere kåret til Årets fagpresseredaktør og Årets netthode.
Til opplysning: Roger Aarli-Grøndalen og Svein Erik Hole
har tidligere jobbet sammen i Hjemmet Mortensen/Egmont, blant annet med
etableringen av klikk.no. Hole har også som frittstående rådgiver gjort en
SEO-kartlegging for Journalisten.