Ansvarlig redaktør og daglig leder Knut Kristian Hauger (foran til venstre), sammen med medeierne (f.v.) Nina Gade Tenvik, Emilie Eloranta Rosshol og Dag Robert Jerijervi.Foto: Kampanje
Årsresultat 2023
Tøft år for Kampanje, men klarte seg bedre enn konkurrentene
– Handler om å ha kontroll på kostnadene og ikke dra på seg for store utgifter, sier Kampanje-sjef Knut Kristian Hauger.
2023 var et krevende år for mediebransjen. Det smittet over på
bransjenettstedene som dekker denne bransjen. Særlig ble de rammet av færre stillingsannonser. Men Kampanje
Media, som i år fylte 60 år, har så langt klart seg bedre enn konkurrentene.
Årsregnskapet for 2023 viser et driftsresultat på 2,4 millioner
kroner. Noe som er ned cirka fire millioner fra året før, men selskapet kan
likevel vise til en akseptabel driftsmargin på 11 prosent.
Omsetningen
endte på 21,5 millioner kroner.
Robust og solid
–
Vi er veldig fornøyde med resultatene for fjoråret. Det er robuste og solide
tall i et vanskelig år, og det viser at Kampanje har god kontroll på driften,
sier ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger til Journalisten.
Ved
utgangen av 2023 var egenkapitalen på ti millioner kroner.
Kampanje
kan også se tilbake på et år hvor de økonomisk har klart seg mye bedre enn
konkurrentene.
Medier24,
som sammen med søsteravisen KOM24, delvis dekker de samme områdene av
mediebransjen som Kampanje, avsluttet fjoråret med et negativt driftsresultat
på 2,9 millioner kroner.
Journalisten, som også har overlappende dekning med Kampanje,
møtte i likhet med de andre bransjemediene et tøft annonsemarked i fjor, og
avsluttet 2023 med et negativt driftsresultat på 1,6 millioner kroner. Og der
Medier24 gjennomførte en nedbemanningsrunde på vårparten i år, kuttet
Journalisten ett årsverk allerede høsten 2023.
I Kampanje har de imidlertid ingen konkrete planer om bemanningskutt.
Annonse
– Driver lønnsomt
–
Vi tenker langsiktig, driver lønnsomt og tapper ikke selskapet for penger. Det
gjør at alle som jobber i Kampanje kan være trygge på de ikke mister jobben sin
i morgen bare fordi markedet svinger. Dessverre er det ikke alle i norsk
medieindustri som har hatt gleden av å ha den følelsen de siste årene, sier
Hauger.
Omsetningen
falt med cirka fem prosent i fjor. Nedgangen forklarer kommersiell leder og
forretningsutvikler Nina Gade Tenvik med konjunktursvingninger og de
makroøkonomiske forholdene som rammet alle som drev journalistisk virksomhet,
TV-produksjon, design og reklame.
–
Det var utfordrende økonomiske forhold for store deler av næringslivet og det
påvirket naturlig nok også vårt resultat. Stillingsmarkedet nasjonalt falt med
30-40 prosent litt avhengig av bransje, og det var innsparinger i bedriftene
som også rammet oss og våre øvrige inntektskilder, sier Gade Tenvik, som også er styreleder i Kampanje Media AS.
Krevende 2024
–
2024 blir også et svært krevende år. Vi håper på bedringer i økonomien, men har
budsjettert for et tøft 2024. Så får vi håpe at 2025 blir et år med
betydelig styrking av norsk næringsliv og økonomi, fortsetter Kampanjes kommersielle sjef.
Kampanje
eies av de fire partnerne Knut Kristian Hauger, Nina Gade Tenvik, Dag Robert
Jerijervi og Emilie Rossholt, som alle jobber i selskapet.
–
Det viktigste for Kampanje er å skape verdier for våre lesere, abonnenter,
konferansedeltagere og kommersielle samarbeidspartnere og annonsører. At vi i
tillegg klarer å skape verdier for alle som jobber i selskapet, tar vi som et
tegn på at vi gjør noe riktig med Kampanje, sier Hauger.
Annonse
Mye
god journalistikk
På
spørsmål om hva Kampanje har gjort for å lykkes bedre økonomisk enn
konkurrentene, svarer Hauger:
–
Det har vel knapt vært laget så mye god journalistikk om medier- og
kommunikasjonsindustrien som akkurat nå, så da handler det om diversifisering
av omsetning, skape gode kundeopplevelser og være den ledende merkevaren. Her
har vi blant annet fulgt en langsiktig plan om å skaffe oss flere inntektsbein å
stå på, det være seg annonser, abonnementsprodukter og kurs, eventer og
konferanser.
Han
legger til:
–
Det gir oss en større fleksibilitet når vi opplever nedgang i enkelte markeder.
Men de siste årene har vært utfordrende også for oss, og da handler det til
slutt om å ha kontroll på kostnadene og ikke dra på seg for store
utgifter.
Bruker for mye
Ser
vi på mediebransjen under ett, og ikke kun dem som skriver om den, mener Hauger
en del medier har brukt altfor mye penger de siste årene:
–
For meg virker det helt hodeløst å skalere opp og ned på den måten som er gjort
i norske mediehus. De bemanner opp og bruker altfor mye penger i oppgangstider,
og har ikke noe på bunnen når det kommer regnværsdager. Det blir altfor
kortsiktig.
Han
mener at for få mediehus tar hensyn til at mediebransjen er og har alltid vært
en syklisk bransje.
–
Det eneste som er sikkert er at forretningen av og til går opp og andre ganger
ned, det må en også ta høyde for når en bemanner opp, sier Hauger.
–
Skal du bemanne opp kraftig må du ha råd til å stå i det et par år frem i tid, selv om det svinger. Her må bransjen ta mye selvkritikk. Dette bidrar ikke
akkurat til at mediebransjen blir et attraktivt sted å søke seg mot for unge og
flinke folk. Mediebransjen må for unge folk fremstå et svært usikkert sted å
jobbe, sier Kampanje-sjefen.
–
I tillegg presser man lønningene kunstig høyt i været når en skaper en slik
etterspørselsbonaza etter folk som vi så i 2021 og 2022. Det er hyggelig at
folk får jobb og gode lønninger, men det må jo være bærekraftig på sikt.