Sarah Sørheim overtok som styreleder i Schibsted-eide Fri Flyt fra nyttår.

Årsresultat 2023

Røde tall: Dårligste resultat noensinne for Fri Flyt

Men styreleder Sarah Sørheim ser optimistisk på framtiden.

Schibsted Media-eide Fri Flyt avsluttet fjoråret med et negativt driftsresultat på 1,2 millioner kroner. Det viser 2023-regnskapet. Bortfall av inntekter er hovedårsaken til underskuddet. Nesten 3,7 millioner forsvant fra året før.

Dette er det dårligste driftsresultatet noensinne for bladet som ble etablert i 1998. 

Nye eier(e) 

Høsten 2021 ble Fri Flytt kjøpt opp av VG, men på tampen av fjoråret kom beskjeden om at VG-eier Schibsted overtar nisjeavisen – og fra nyttår ble Fri Flyt flyttet over til Schibsteds nye nisjeavdeling. En avdeling som inntil videre består av Fri Flyt og Shifter, og ledes av Sarah Sørheim.

Fra nyttår overtok også Sørheim som styreleder for Fri Flyt AS.

2022, det første driftsåret i Schibsted-systemet, endte med et driftsresultat på drøyt 1,5 millioner kroner. Ned fra 4,6 millioner kroner året før.

Sørheim forteller til Journalisten at 2023-underskuddet – og 2022-droppen – skyldes en kombinasjon av eksterne og interne forhold.

– Fri Flytt hadde en voldsom vekst i antall abonnenter under pandemien. I 2022 så vi en dupp i antall abonnenter. Og i 2023 hadde vi en ordentlig trøkk fra annonsemarkedet. Vi er ekstra sårbare fordi sportsbransjen har vært ekstra utfordret. Folk kjøpte i fjor mindre sportsutstyr, og en stor andel av Fri Flyts inntekter er knyttet til tester, som er viktige både for abonnenter og annonsører, forklarer Sørheim.

Intergering i Schibsted

Hun peker også på interne faktorer som har påvirket Fri Flyt etter at det ble en del av Schibsted.

Eierskapet av Fri Flyt flyttes fra VG til Schibsteds nye nisjeenhet. Bak fra venstre: Tor-Erik Moen, Kristoffer Kippernes, Øyvind Brenne, Eva- Camilla Brandt, Christian Nerdrum, Alexander Hagen, Sigurd Ekeli Grimsby, David Vesteng. Foran foran fra venstre Erlend Sand, Anne Julie Saue, Lorena D’Amario og Sarah Sørheim.

– Det er noen omkostninger knyttet til skifte av eierskap og integrering i Schibsted. Blant annet bytte av systemer og en del sånne ting. Men det håper og tror vi vil kaste av seg på lang sikt. 

Samtidig peker Sørheim på at det å være en del av Schibsted, gir Fri Flytt en mulighet til å ha et litt lengre perspektiv på økonomien.

– Når det er sagt: Vi ønsker lønnsomhet, og har tro på det i Fri Flyt. 2024 blir også et krevende år, men vi tror på strategien vi har lagt. 

Sørheim vil ikke love svarte tall i år heller.

– Prognosen akkurat nå viser litt på minus, men vi har en uttalt ambisjon om å gjøre noe med det.

Store kostnadskutt er imidlertid ikke planlagt. 

– Vi driver veldig kostnadsbevisst. Både Fri Flyt og Shifter har bakgrunn som selveide gründerbedrifter, som er vant til å drive på en veldig effektiv måte.

Koster mer

Å være en del av Schibsted Media har også medført økte personalkostnader.

– Noe av kostnadsøkningen handler om lønnsutvikling, nye avtaler – blant annet pensjonsavtale, nye frilanssatser – men dette er en regning vi betaler med glede. Det handler om å være en ansvarlig arbeidsgiver, sier Sørheim.

Med VG som eier fikk Fri Flyt en voldsom trafikkvekst fra VGs forside, og som en følge av det en strategi hvor økte annonseinntekter ble vektlagt. Som en del av nisjeavdelingen er det fremover mer fokus på brukerinntekter.

I startgropa

Verken Fri Flyt eller Shifter er en del av Schibsted-bundelen «Full tilgang».

– Vi ser på ulike muligheter. Her er vi i startgropa, men vi jobber med hvordan vi kan lage en sammensatt portefølje, hvor vi skreddersyr på en mer effektiv måte enn i dag. Vi ønsker blant annet å bruke personalisering til å treffe riktig leser med riktig tilbud. Her har vi ikke helt funnet ut hvordan ennå, men vi jobber med hvordan vi skal kunne tilby nisjemedier til eksisterende Schibsted-kunder. Her vil vi ha en kjempeoppside når dette kommer på plass.

Produkter som da kan tilbys i tillegg til de nasjonale og regionale Schibsted-mediene, vil være Fri Flyt, Shifter og nye nisjeaviser.

– Vi jobber med å utvikle en metodikk for smale medier. Hvor vekststrategien handler om å treffe ganske små grupper. Folk med helt spesielle interesser. Det kan være en gruppe på noen tusen, og da når man taket forholdsvis raskt. I nisjeavdelingen er derfor vår vekststrategi å rulle ut mange bekker små. For Schibsted er dette en litt ny måte å tenke vekst på.

Powered by Labrador CMS