Allers kåret til årets ukeblad.
Norges eldste er Norges beste
Mens magasin- og ukepressen som helhet gikk tilbake målt i opplag i fjor, var Allers en av få titler, og det eneste av de tradisjonelle ukebladene, som økte opplaget.
Allers ble etablert i Norge i 1897 og var landets første ukeblad. Det er med sine 70.065 eksemplarer det fjerde største av de tradisjonelle ukebladene, bak Hjemmet, Familien og Norsk Ukeblad.
Eksperter på utvikling
Nå er det kåret til årets magasin under Mediebedriftenes Landsforenings mediepriser som ble delt ut i Bergen samtidig med Nordiske Mediedager.
”Årets ukeblad har i 2011 levert solide økonomiske tall, og tatt markedsandeler i et stort breddemarked som i flere tiår har vært i fall. Med en imponerende puls på sitt eget marked, har de brettet ut den velkjente merkevaren på flere formater og plattformer. De er eksperter på å utvikle produkter som gir merverdi for sine lesere. Bladet har jobbet strategisk og langsiktig, omstilt organisasjonen og effektivisert produksjonen i året som har gått.”
- Vi synes dette er veldig gøy at Norges eldste ukeblad klarer å være så innovative og skape gode resultater slik at vi kan kåres til årets magasin. Det er vi veldig stolte over, sier konserndirektør Tore Sannum i Aller Media.
Kakefest
Han skryter av sjefredaktør Elisabeth Lund-Andersen og sier det hennes hånd som har sørget for at Aller stikker av med topprisen for tredje gang på fire år.
– Jeg skjønner nå hvordan pilotene som bryter lydmuren kjenner det. Det er fantastisk å få ta imot en pris på vegne av en så gammel merkevare. Redaksjonen har stått på med både evolusjon og innovasjon av bladet, sier redaktøren.
Lund-Andersen sier at merkevaren skal leve 135 år til, og det skal skje med høy innovasjonsrate. Samtidig som de vil være ydmyke for den gamle og ærverdige merkevaren.
For tre år siden stakk Topp av med prisen. Året etter KK. Sistnevnte forsynte seg kraftig i andre medierpriser ved å finne årets forside og årets forbrukersak.
– I morgen blir det kakefest!