Dagbladet har økt prisen med en tredel på mandager og tirsdager. Foto: Birgit Dannenberg
Dagbladet har økt prisen med en tredel på mandager og tirsdager. Foto: Birgit Dannenberg

Dagbladet er blitt dyrere

Opp 33 prosent mandag og tirsdag.

I begynnelsen av november satte Dagbladet opp prisen på avisen på mandager og tirsdager. Ingen pressemelding, bare en stille økning.

Kanskje er det mange som ikke har lagt merke til det, ettersom avisen gjerne kjøpes sammen med andre varer. Menge kjøper trolig også avisen sporadisk, denne andelen kan være økende med endrede medievaner. Og vi har jo uansett så god råd.

Trenger inntektene

Men prisøkningen er på hele 33 prosent. Nå koster avisen nemlig 20 kroner, opp fra 15 de to første dagene i uken. Dermed koster Dagbladet nå 20 kroner alle dager unntatt lørdager, da prisen er 25.

Konstituert administrerende direktør Tore Stangebye forsvarer prisøkningen med at Dagbladet mener avisen produktet forsvarer prisen.

– Og så har vi behov for inntektene.

– Hvor mye inntekter gir økningen dere?

– Det kan jeg ikke gå ut med. Det får dere regne ut.

Det sist offentlig kjente opplaget var i snitt 88.331 eksemplarer i første halvår. Men siden den gang har opplaget falt ytterligere. Dessuten selges en del av opplaget som såkalt bulksalg, som innebærer en rabattert pris.

Hvis vi legger til grunn et salg på 70.000 eksemplarer på mandager og tirsdager tar avisen inn 350.000 kroner mer hver mandag og hver tirsdag. Det salgsleddet tar kommer til fratrekk. Med prisøkning i åtte uker kan Dagbladet ha økt inntektene i år med opptil 5,5 millioner kroner.

Tåler det

Stangebye begrunner også økningen med at prisstrukturen er forenklet i og med at avisen nå koster det samme alle dager unntatt lørdag.

Direktøren vil ikke si noe om hvilke vurderinger avisen har gjort rundt priselastisitet, altså i hvilken grad færre vil kjøpe avisen som følge av økt pris.

– Vi har gjort våre analyser, og mener avisen tåler det.

Avviser magasinnedleggelser

Onsdag, torsdag og lørdag har Dagbladet magasiner som innstikk i avisen. Sjefredaktør John Arne Markussen avviser at det foreligger planer om å legge ned noen magasiner som følge av den nye prisstrukturen.

– Det er en uaktuell problemstilling nå. Men vi har en løpende vurdering av vår produktportefølje, sier Markussen.

Prinsipp mot mva.

På spørsmål om ikke prisøkningen også viser at løssalgsaviser tåler moms på åtte prosent, sier Stangebye at de da måtte ha økt prisen ytterligere.

– Vi mener også prinsipielt at det ikke skal være merverdiavgift på det frie ord.

Tidligere denne uken ble det kjent at Dagbladet skal kutte 35 årsverk som følge av svikt i annonseinntekter på papir og i løssalget. Dagbladet utelukker ikke oppsigelser blant sine ansatte.

Ikke i VG

Konkurrenten VG har nå en pris på 13 kroner mandag til torsdag. Og 20 kroner fredag til søndag. Det er en forskjell på 53 prosent opp til Dagbladets 20-kroning på ukens fire første dager.

VG har ingen planer om å øke prisen nå. Det sier sjefredaktør Torry Pedersen. Ettersom avisen er en del av børsnoterte Schibsted varsles dette sannsynligvis uansett først gjennom børsmelding.

 Pedersen sier at hans avis ikke skuler til hva konkurrenten gjør på prissiden.

 – VG har som policy å utvikle virksomheten redaksjonelt og prismessig ut fra hva vi mener er riktig for vår virksomhet.

 Men sjefredaktøren mener prisforskjellen har betydning for salget.

 – Jeg er ikke i tvil om at også aviser er prisfølsomme.