Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal (til venstre) og styreleder Ole Jacob Sunde kan si seg svært tilfreds med Schibsted-aksjens utvikling, både på konsernets og egne vegne. Foto: Kathrine Geard

Aksjefryd og gammen for Schibsted-sjefene

Styreleder Ole Jacob Sundes Schibsted-aksjer økte med 15 millioner kroner over natta. Se hva konserntoppenes beholdninger er verdt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted-aksjonærene har hatt god grunn til å fryde seg, etter en nærmest himmelsk kursøkning før helgen (se graf nede i saken). Årsaken til den positive kursutviklingen er en internasjonal samarbeidsavtale mellom Schibsted Media Group, den sørafrikanske rubrikkonkurrenten Naspers, Telenor og Singapore Press Holdings. Selskapene etablerer joint venture-satsinger som skal utvikle høykvalitets online rubrikk-tjenester i de fire viktige markedene Brasil, Indonesia, Thailand og Bangladesh.

[factbox:1-right]

Men børsmarkedet er lunefullt og de siste dagene har Schibsted-aksjen falt en del tilbake igjen. Dette skyldes trolig i stor grad gevinstsikring, ved at aksjonærer selger unna mens kursen er på et rekordhøyt nivå.

Hvis det er flere selgere enn kjøpere i markedet vil kursen på Schibsted-aksjen synke. Onsdag falt den med 4,5 prosent til 457,20 kroner per aksje, på en dag da hovedindeksen ved Oslo Børs steg med 0,24 prosent.

Milliongevinster

Styrelederen og de øverste direktørene eier betydelige aksjeposter i eget konsern og kan uansett glede seg over milliongevinster - på papiret - etter kursspranget på godt over 30 prosent fredag.

Det er usikkert om aksjeverdien nå vil stabilisere seg, falle eller stige ytterligere. Markedsobservatørenes spådommer om Schibsted-aksjen varierer sterkt, med kursmål fra 350 til over 700 kroner per aksje. Flere av dem har anbefalt aksjonærene å selge nå for å sikre gevinst.

Se hvilke aksjeverdier Schibsted-sjefene sitter på, lenger ned i saken.

Avtale gjorde susen

Kursen på Schibsted-aksjen hadde falt gjennom 2014 og endte på 364,50 torsdag 13. november. Om kvelden samme dag ble den omtalte samarbeidsavtalen kjent. Da Oslo Børs åpnet fredag morgen spratt aksjekursen opp hele 37 prosent til ny all time high på 498,80 kroner. I løpet av dagen justerte den seg noe ned til 487,40. Det er høyeste sluttnotering noensinne for aksjen.

Dette til stor glede for aksjonærene, med Blommenholm Industrier (26,10 %), Folketrygdfondet (6,93 %), amerikanske State Street Bank and Trust (3,97%) og svenske Nye Wermlands-Tidningen Media (3,70%) i spissen.

Også ledende personer i Schibsted nyter godt av den siste utviklingen. Ved siden av ordinære kjøp er de såkalte primærinnsiderne omfattet av ordningene for rabatterte kjøp og tildelinger av Schibsted-aksjer, i tråd med konsernets tidligere opsjonsprogram og det nåværende prestasjonsbaserte aksjekjøpsprogrammet.

Opp 14,9 millioner

Kursoppgangen innebar at Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde i løpet av fredag 14. november fikk økt verdien av sine Schibsted-aksjer med 14,9 millioner kroner, til totalt 59,1 millioner. Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal kunne registrere en verdiøkning på sine aksjer i eget konsern på 3,4 millioner kroner, til totalt 13,7 millioner. Også flere av de andre konserntoppene sitter på så store beholdninger av Schibsted-aksjer at de kunne notere seg for gevinster på både en og to millioner kroner i løpet av dagen.

Gevinstene forblir teoretiske inntil aksjeeierne eventuelt realiserer dem ved å selge aksjer.

På første børsdag denne uka endte kursen beskjedent ned, til 483,00. Tirsdag stanset den på 478,90, mens sluttkursen onsdag altså falt kraftig til 457,20 kroner per aksje. Til tross for nedgangen de siste dagene er kursen på Schibsted-aksjen betydelig høyere enn for en uke siden.

VG-eneleder Torry Pedersen. Foto: Kathrine Geard

Dette eier lederne

Under ser du totalverdi/teoretisk gevinst (begge i millioner kroner) for Schibsted-ledere med mer enn 10.000 aksjer i eget selskap, basert på sluttkursene torsdag 13. og onsdag 19. november. Antall eide Schibsted-aksjer i parantes.

Ole Jacob Sunde, styreleder:
55,4/11,2 (121.244 aksjer)

Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef:
12,9/2,6 (28.154 aksjer)

Trond Berger, konserndirektør:
8,8/1,8 (19.322 aksjer)

Camilla Jarlsby, juridisk direktør. Foto: Schibsted Media Group

Bernt Olufsen, konsernredaktør:
8,1/1,6 (17.698 aksjer)

Terje Seljeseth, konsernsjef rubrikk:
6,9/1,4 (15.220 aksjer)

Torry Pedersen, VG-sjef:
5,8/1,2 (12.613 aksjer)

Camilla Jarlsby, juridisk direktør:
5,6/1,1 (12.265 aksjer)

Raoul Grünthal, konsernsjef Schibsted Sverige:
5,4/1,1 (11.834 aksjer)

 

Anne-Lise von der Fehr og Gunnar Kagge er ansatterepresentanter i Schibsteds konsernstyre. Foto: Birgit Dannenberg
Også tillitsvalgte og vanlig ansatte i Schibsted har kjøpt aksjer i eget konsern, om enn i et helt annet omfang. Vi tar med de to norske ansatterepresentantene i Schibsteds konsernstyre:

Anne-Lise von der Fehr (VG):
100.584/20.394 kroner (220 aksjer)

Gunnar Kagge (Aftenposten):
133.045/26.976 kroner (291 aksjer)

Kursutviklingen

Bildet under viser Schibsted-aksjens kursutvikling siden 2010. 3. januar 2014, med kurs 417 kroner, passerte aksjen den forrige all time high siden mediekonsernet ble børsnotert i 1992.

Kursutvikling for Schibsted-aksjen. Kilde: Oslo Børs

Det hører med i bildet at Schibsted-aksjen ble splittet i forbindelse med en aksjeutvidelse i juni 2009, i kjølvannet av finanskrisen. Primærinnsiderne fikk kjøpe tre nye aksjer for hver femte gamle, med tegningskurs 34 kroner per aksje.

Onsdagens sluttkurs betyr at markedet verdsetter Schibsted-konsernet til 49,4 milliarder kroner. Det er 6,0 milliarder kroner mer enn ved siste årsskifte og 18,5 milliarder mer enn etter andre kvartal i fjor.

Store satsinger

Mens konsernets mediebedrifter i Norge og Sverige sliter, er Schibsted i verdenstoppen innen onlinebaserte rubrikkannonse-tjenester. Konsernet ekspanderer stadig sin internasjonale, nettbaserte virksomhet, som i mange år har vært en viktig inntektskilde. I tredje kvartal i år kom 55 prosent av Schibsteds inntekter fra onlineprodukter, noe som er en vekst fra 48 prosent i samme periode i fjor.

I 2012 brukte Schibsted 530 millioner kroner på utrulling av nye nettsteder. I 2013 satset ledelsen 520 millioner og i årets første ni måneder 475 millioner kroner på investeringer, i første rekke til utvikling av Online Classifieds. I forbindelse med en investorpresentasjon i Barcelona tirsdag signaliserte imidlertid konsernledelsen at Schibsteds totale investeringer halveres til neste år, som følge av samarbeidsavtalen med konkurrenten Naspers.

Powered by Labrador CMS