Trond Berger er konserndirektør i Schibsted. Foto: Birgit Dannenberg
Utelukker ikke ytterligere tiltak
Schibsted varslet nye kutt fredag, men enda flere kan komme.
Fredag ble det klart at Schibsted iverksetter sitt andre lønnsomhetsprogram på tre måneder. Mediekonsernet varslet i en melding at kostnadskuttene nå er oppe i 750 millioner kroner, men det er ikke sikkert at det er nok.
Tidlig ute
Konserndirektør for økonomi og finans, Trond Berger, mener det ikke er dramatikk i at mediekonsernet varsler et svakt fjerde kvartal én måned før resultatpresentasjonen. Han forklarer at konsernet har fått positive tilbakemeldinger på tidlig varsel.
I meldingen blir det redegjort for at Schibsted skal kutte ytterligere 250 millioner kroner på toppen av de 500 millionene som ble varslet i november. Trolig vil kuttene innebære nedbemanninger.
– Vi kan ikke utelukke det. Vi må nå jobbe med å identifisere nye tiltak og ikke minst innenfor Media Norge-avisene. Det positive er at det er etablert en organisasjon for å se på effektivisering. så må vi se hvilke tiltak som er nødvendige, sier Berger.
Ytterligere kutt
Berger forteller at salget av aksjeposten i Polaris Media ikke vil skje med det første og at det heller ikke foreligger konkrete planer om salg.
Schibsted har nå nedjustert sine forventninger for 2009-resultatet i forhold til hva mediekonsernet indikerte i november i fjor. Berger forteller at mediekonsernet derfor ser på om det dermed er behov for ytterligere kostnadstiltak ut over det som ble varslet fredag.
– Vi arbeider med å se på det. Per nå gjør vi prosjektarbeid og utredninger for å se på om det også vil være behov for ytterligere tiltak, sier han.
At Finn.nos inntekter stagnerte i fjerde kvartal i 2008 sammenlignet med samme tidspunkt året før, mener Berger er udramatisk. Han viser til at det spesielt er volumet på stillingsannonser som gjør utslag, men understreker at Finn har en sterk posisjon og relativt sett holder seg oppe sammenlignet med trykte medier.
Nedleggelse hjelper
Schibsteds gratisavis 20 Minutter i Spania fikk en betydelig nedgang i driftsinntektene sine i fjerde kvartal. Gratisavisen mistet 31 prosent av driftsinntektene sammenlignet med samme periode i 2007.
Torsdag ble det klart at gratisavisgiganten Metro lukker sin virksomhet i Spania umiddelbart, noe Berger mener vil bidra til å bedre 20 Minutters resultat. Han forklarer at det spanske markedet er vanskelig, spesielt for andre aktører enn Schibsted, i og med at gratisavisen er størst i markedet.
– Nedleggelsen vil påvirke positivt. Nå blir det redusert press på annonserabatter, sier han.
Aksjekursen til Schibsted falt med 10 prosent i løpet av den første halvtimen på Oslo Børs fredag morgen.