Ifølge Medietilsynet brøt TV 2 reglene i kringkastingsloven.

Produktplassering

TV 2 får advarsel

Medietilsynet reagerer etter regelbrudd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV 2 brøt reglene om merking av produktplassering under visning av fotball i Eliteserien, skriver Medietilsynet i en pressemelding.

Nå har tv-kanalen fått en advarsel.

Regelbruddet ble avdekket av Medietilsynet i forbindelse med TV 2s sending av en fotballkamp mellom Rosenborg og Vålerenga i Eliteserien for menn i mai i år.

Sendingen inneholdt ifølge tilsynet ikke tydelig informasjon om at den hadde produktplassering, slik regelverket krever.

– Disse reglene er til for å gjøre seerne oppmerksomme på at en eller flere annonsører har betalt for at et produkt, en tjeneste eller et varemerke skal være synlig i programmet, sier Hanne Sekkelsten, avdelingsdirektør i Medietilsynet, i pressemeldingen.

TV 2 har opplyst til Medietilsynet at de har rettet opp feilen. 

Ifølge kringkastingsloven er produktplassering tillatt i enkelte programkategorier, blant annet i sportsprogram. Seerne skal da gjøres tydelig oppmerksomme på at programmet inneholder produktplassering, både når programmet begynner, når det slutter, og etter et reklameavbrudd.

Powered by Labrador CMS