Ifølge Medietilsynet brøt TV 2 reglene i kringkastingsloven.
Foto: Marte Vike Arnese
Produktplassering
TV 2 får advarsel
Medietilsynet reagerer etter regelbrudd.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
TV 2 brøt reglene om merking av produktplassering under visning av fotball i Eliteserien, skriver Medietilsynet i en pressemelding.
Nå har tv-kanalen fått en advarsel.
Regelbruddet ble avdekket av Medietilsynet i forbindelse med TV 2s sending av en fotballkamp mellom Rosenborg og Vålerenga i Eliteserien for menn i mai i år.
Sendingen inneholdt ifølge tilsynet ikke tydelig informasjon om at den hadde produktplassering, slik regelverket krever.
– Disse reglene er til for å gjøre seerne oppmerksomme på at en eller flere annonsører har betalt for at et produkt, en tjeneste eller et varemerke skal være synlig i programmet, sier Hanne Sekkelsten, avdelingsdirektør i Medietilsynet, i pressemeldingen.
TV 2 har opplyst til Medietilsynet at de har rettet opp feilen.
Ifølge kringkastingsloven er produktplassering tillatt i enkelte programkategorier, blant annet i sportsprogram. Seerne skal da gjøres tydelig oppmerksomme på at programmet inneholder produktplassering, både når programmet begynner, når det slutter, og etter et reklameavbrudd.