Klage mot TV 2 fra Norsk pasientskadeerstatning ble behandlet av PFU onsdag 27. september.

Pressens Faglige Utvalg

TV 2 felt i PFU:
– Graverende feil

Klaget inn av Norsk pasientskadeerstatning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) gikk til fellelse mot TV 2 da de behandlet klage fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) under møtet onsdag 27. september.

Klagen gjaldt en tv-reportasje og nettartikkel om en mann som gikk glipp av helsehjelp i oppveksten.

I ingressen i nettartikkelen sto det først «Likevel avslår NPE erstatning». Dette har senere blitt endret, siden mannen hadde fått tilkjent erstatning.

TV 2 har også lagt til presisering til en opplysning om at det ikke har vært kontakt mellom NPE og mannen: «Dette er riktig, men TV 2 presiserer at NPE har hatt kontakt med både hans familie og deres advokat i saken.»

Rettelsene ble også lest opp i TV 2-nyhetene og i Nyhetskanalen, sammen med en beklagelse.

Tross rettelsene har NPE valgt å opprettholde PFU-klage mot TV 2. Klagen gjelder Vær varsom-plakatens punkter 3.2 om opplysningskontroll, 3.7 om å gjengi kilder korrekt, 4.4 om dekning for titler, ingress og bilder og 4.14 om samtidig imøtegåelse.

– Skaden er skjedd

NPE mener saken ble framstilt uriktig i både nettartikkelen og tv-reportasjen, og at TV 2 utelot relevante opplysninger de hadde mottatt. De mener en påstand om at en saksbehandler hadde forsøkt å presse en sakkyndig til å endre sin vurdering i saken er uriktig, og reagerer på måten TV 2 gjenga deres tilbakevisning.

Om den nevnte ingressen skriver de:

«TV 2 har en feil framstilling av fakta i saken. Vi har bedt TV 2 om å endre ingressen, noe de har gjort. Skaden er imidlertid skjedd ved publisering av feil fakta i første omgang.»

I sitt tilsvar til klagen erkjente TV 2 svakheter i publiseringen, oppsummerer PFU-sekretariatet. Videre skriver de:

«Redaksjonen påpekte likevel at erstatningssøker ikke fikk det de fleste oppfatter som erstatning i slike saker, altså menerstatning og/eller erstatning for tapte inntekter. Redaksjonen anførte at klager ikke har noe grunnlag for generelt å påstå at saken er skjevt dekket. Slik TV 2 ser det, har redaksjonen vist stor vilje til å komme klager i møte.»

– Feilene så graverende

Utvalget konsentrerte seg om punktene 3.2 og 4.14 i sin diskusjon.

PFU-medlem Gunnar Kagge mente NPE kom til orde i saken, men i veldig begrenset grad:

– Resonnementene deres som kan sette saken i et annet lys, blir ikke ordentlig presentert, sa Kagge.

Utvalget landet likevel på at TV 2 ikke brøt god presseskikk for imøtegåelse, selv om de presiserer at det var på grensen. Fellelsen om brudd gjelder opplysningskontroll, på tross av rettelsene i ettertid.

I den vedtatte uttalelsen står det:

«PFU merker seg at TV 2 erkjenner at redaksjonen ikke ga et korrekt bilde av saken. Redaksjonen rettet og beklaget i rimelig tid etter at klager tok kontakt, både i nettartikkelen og i TV-reportasjen, jf. VVP 4.13. I dette tilfellet var feilene imidlertid så graverende at PFU konkluderer med at rettelsene ikke veier opp for det opprinnelig overtrampet. TV 2 har brutt god presseskikk på Vær Varsom-plakatens 3.2.»

Powered by Labrador CMS