Reklame på TV øker, men mediebyråenes samlede investeringer faller

Nesten én prosent faller byråenes kjøp av reklameplass i mediene.

Publisert Sist oppdatert

Ved utgangen i mai i fjor hadde mediebyråene kjøpt reklameplasser verdt 3,966 milliarder kroner. I år har de brukt 35 færre reklamemillioner. Ikke uventet går det verst utover dagspressen.

Det er ikke en gang ti år siden dagspressen var landets største reklamekanal. Nå er den snart på fjerdeplass, om vi ser bort fra de forskjellige digitale underkategoriene. 336 millioner var reklameplassene mediebyråene kjøpe verdt, et fall på 22 prosent fra samme tid i fjor. Det er knappe to millioner mer enn direktereklame, som også går tilbake.

De andre trykte mediekanalene har heller ikke stort å være fornøyde med. Fagpressens andel er nå nede i 0,3 prosent. Det ble kjøpt reklameplass for 13,7 millioner kroner.

Mer på direktesalg

I magasin- og ukepressen falt omsetningen med 16,7 prosent, eller 11,5 millioner kroner til 57,5 millioner. Det gir en markedsandel på 1,5 prosent.

– Vi har hatt noen runder med flere av byråene for ukepressedelen. Våre blader har opplagsnedgang på rundt 5 prosent, men omsetning har større nedgang. Vi føler at bladene får ufortjent liten oppmerksomhet, særlig fordi produktene fungerer. Jeg har til gode til å finne et mediebyrå som ikke har sagt seg enig i det, sier konserndirektør for salg og marked Per Brikt Olsen i Aller Media.

Han forteller at de ser en stadig økende del av reklameomsetningen i både bladene og i Dagbladet komme fra direktesalg. Men for enkelttitler, sier han, spiller byråene en viktig rolle.

Innen fjernsynsreklame øker omsetningen igjen. Mediebyråenes klart foretrukne reklamekanal har en andel av markedet på 39,4 prosent. Det er 1,7 prosentpoeng mer enn ved samme tid i fjor. Etter årets fem første måneder ble det kjøpt reklameplasser verdt 1,548 milliarder kroner.

God sommer på TV 2

For TV 2s del går de inn i en sommer som salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll ser ekstra optimistisk på. Med fotball-EM, Tour de France og sommer-OL i Rio forventer han at tv-selskapet ikke vil ha problemer med å levere seere til annonsørene.

– Det er store arrangementer og vi tror derfor på veldig sterk sommer fra TV 2. Så langt ser vi at EM har høye seertall, det er vi selvsagt veldig glade for. Sommeren videre tror vi kommer til å gå veldig bra. Vi selger mer TV-reklame i juni i år enn i fjor. Vi forventer at både juli og august går bra, sier Rosvoll til Journalisten.

På radio går omsetningen tilbake med 7,6 prosent til 160 millioner kroner. 13 millioner mindre enn ved samme tid i fjor.

Digitalt går det også fram, opp 7,6 prosent fra i fjor, til en omsetning på 1,225 milliarder kroner. Kanalen har markedsandel på 31,2 prosent, noe som er en økning på 3,5 prosent poeng fra i fjor. Særlig er det sosiale medier og programmatiske kjøp som øker prosentuelt.

 

Powered by Labrador CMS