Thomas Numme og Harald Rønneberg. Foto: TV 2, fra sendingen 20. oktober som er klaget inn
Senkveld og TV 2 felt i PFU – mener Thomas Numme og Harald Rønneberg driver rolleblanding og reklame
– Det er et utrolig fiffig laget innslag på den måten at programlederne selv reiser seg fra sin journalistiske rolle i studio, og går rett inn i et reklameinnslag, sa PFUs leder Alf Bjarne Johnsen under behandlingen.
– Dette blir jeg frustrert av fordi det er så rørete.
Slik innledet Eva Sannum sitt innlegg da hun var med på å felle TV 2 for tre punkter i Vær Varsom-plakatens (VVP) kapittel om medienes troverdighet og integritet torsdag. Sannum representerer allmennheten i Pressens Faglige Utvalg (PFU) og jobber til daglig med reklame i PR-byrået Geelmuyden.Kiese.
– Svaret fra TV 2 er så åpenbart preget av at de er i en presset situasjon. Jeg kan ikke tro på det de sier om at dette er 100 prosent journalistisk motivert. Det gjør meg trist at det er gått så langt. Det er en god uttalelse og et åpenbart brudd hvis vi har til hensikt å skille reklame og journalistikk, konkluderte Sannum.
Ifølge generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund argumenterte TV 2 i sitt tilsvar til utvalget for at dette var underholdning, og derfor noe som falt utenfor presseetikken.
– Det vi svarer er at dette ogspå ligger innenfor presseetikken. Vi er ikke med på den utglidningen om at dette er utenfor. De skriver at dette er langt utenfor det journalistiske innholdet, sa Floberghagen.
Journalistrepresentant Liv Ekeberg viste til at TV 2s tilsvar heller ikke henger sammen med at programleder Harald Rønneberg selv har uttalt til fagnettstedet Kampanje at Senkveld er et «veldig journalistisk drevet underholdningsprogram».
Ekeberg pekte også på programledernes dobbeltrolle som eiere av drøyt 20 prosent hver i selskapet Plan B, som ifølge sakspapirene har et eget reklamesamarbeid med nettopp Norsk Tipping.
– Det gjør det ekstra alvorlig at de som er redaktører og journalister i programmet ikke er åpne om rollene sine. Man kan mistenke dem for å la den kommersielle interessen deres påvirke hva de tillater av journalistisk innhold, sa Ekeberg.
Spillkonkurrent klaget inn
Det er Norsk Tippings utenlandske spillkonkurrent Kindred Group, som blant annet står bak spillmerkenavnet Unibet, som hadde klaget inn TV 2-programmets samarbeid med Norsk Tipping. Eksempler på samarbeidet er at logoen til Senkvelds Camp Senkveld og Norsk Tippings Camp Grasrot er tilnærmet like, at Senkveld på Facebook sist oktober delte et innlegg fra Norsk Tippings variant, og at statlige spillselskapet samarbeidet om Camp Senkveld.
Selve programmet var merket med den lovpålagte P-en for produktplassering, men innslaget var merket med teksten «I samarbeid med Norsk Tipping». Utvalget mente P-en ikke hadde betydning for vurderingen av det presseetiske.
Det var et enstemmig utvalg som torsdag felte - formelt TV 2 - men i praksis også programmet Senkveld og programlederne Thomas Numme og Harald Rønneberg for brudd på punktene 2.2, 2.6 og 2.8 i Vær Varsom-plakaten.
Det betyr at utvalget mener TV 2 ikke verner om medarbeidernes integritet og troverdighet, og at de har dobbeltroller eller verv som kan skape interessekonflikter, at det var skjult reklame og at TV 2 svekker skillet mellom kommersielt og redaksjonelt innhold.
– Det er et utrolig fiffig laget innslag på den måten at programlederne selv reiser seg fra sin journalistiske rolle i studio, og går rett inn i et reklameinnslag. Det er jo flott for Norsk Tippings produkt, å fullintegrere en plassering i et underhodlningsprogram som er noe av det mest sette TV 2 har, sa PFUs leder Alf Bjarne Johnsen, som representerer journalistene i utvalget.
– Dette er en redaksjonell aktivitet inititert av en ekstern partner og derfor i kjernen av VVps punkt 2.6 om ikke å svekke skillet mellom kommersielt og redaksjonelt innhold. Det skal være åpenbart for publikum hva som er redaksjonelt innhold.
I uttalelsen fra PFU heter det at utvalget bemerker at Norsk Tipping har fått medvirke til hva Senkveld-innslaget skulle inneholde.
– TV 2 opplyser at redaksjonen etter avtale med Norsk Tipping laget en aktivitet som var inspirert av Norsk Tippings produkter. Utvalget mener at «produktplasseringen» i dette tilfellet strider mot prinsippet om at kommersielle interesser ikke skal ha innflytelse på journalistisk virksomhet, jf. punkt 2.8, heter det fra PFU.
Svekker troverdigheten
Utvalget feller også Senkveld for å ha delt videoen fra Norsk Tippings Camp Grasrot på Facebook med begrunnelse om at det skal være et tydelig skille mellom reklame og journalistikk.
– I Facebook-innlegget opplyses det ikke at videoen er del av en reklamekampanje. Skillet blir enda mer utydelig når «Camp Grasrot»-kampanjen er svært lik det redaksjonelle innholdet i «Camp Senkveld», heter det fra PFU.
Utvalget mener også programledernes troverdighet trekkes i tvil når de selv deltar i reklamen for Norsk Tipping som deles på programmets Facebook-side:
– Utvalget merker seg at reklamen er svært lik det redaksjonelle produktet «Camp Senkveld». PFU mener dette bidrar til å svekke programledernes troverdighet.
Journalisten har vært i kontakt med TV 2s programredaktør Jarle Nakken for blant annet underholdning for å få en kommentar, men har så langt ikke fått det. Saken oppdateres når kommentarer foreligger.