TV 2 felt for å promotere dramaserie i nyhetssending: Fake news, sa PFU

– Dette bygger opp under myten om at det er mye fake news.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det sa redaktørrepresentant Stein Bjøntegård fra NRK til Pressens Faglige Utvalg (PFU) da han var med å behandle klagen fra Aksel Stave Ervik, som beskrives som en vanlig TV-seer, mot TV 2 torsdag.

Klagen dreide seg om at TV 2 i 18.30-nyhetene 2. oktober i fjor, unmiddelbart etter et nyhetsinnslag med korrespondent Fredrik Græsvik om terror, reklamerte slik for TV 2s fiksjonsserie:

– Du har kanskje sett denne savnet-plakaten i sosiale medier de siste dagene, spurte nyhetsanker Arill Riise før plakaten som illustrert over ble vist.

– Etter en kveld på byen i Oslo forsvant Thea sporløst i september. Nå har venninne Liv satt i gang et stort prosjekt for å finne samboeren. Hva denne mystiske leteaksjonen går ut på, kan du lese om på TV2.no.

TV 2 avviser i sitt tilsvar til PFU at de har brutt god presseskikk. Kanalen sitt syn er at de seerne som fatter interesse for dramaserien, raskt vil finne ut at det er en regissert fiksjonsserie.

Journalistens tidligere redaktør Martin Huseby Jensen var blant de som i oktober reagerte på at egenreklamen kunne forveksles med en nyhetssak: Når ekte medier bidrar til falske nyheter.

– Fake news

PFU karakteriserte altså også innslaget som alternative nyheter.

– Dette er feilaktige opplysninger. Det de gjør er at de sprer en alternativ nyhet. Det er det de gjør, uten forbehold, sa utvalgets leder og journalistrepresentant Alf Bjarne Johnsen.

– Grunnen til at dette er alvorlig, er at de leker med troverdigheten til nyhetsmediet. Når man har sett dette en gang, så tenker man at det er så enkelt. Det er brudd med en hel røys i Vær Varsom-plakaten, så jeg syns det er riktig å si fra at dette er viktig å passe på. Dette er fake news, sa redaktør-representant Alex Øystå fra Vi Menn.

– Det er fake news, sluttet Johnsen seg til.

Samme dag som Journalisten publiserte kommentaren, beklaget TV 2s nyhetsredaktør Karianne Solbrække, og sa til Journalisten at det aldri skulle skjedd. Samtidig reagerte hun på begrepsbruken om fake news - et begrep som PFU nå altså har sluttet seg til.

Men at TV 2 kun beklaget i et fagblad, og ikke overfor egne seere, er også noe utvalget er kritisk til.

– Det hjelper litt at de innser at de har gjort en feil, men de gjør ingenting med det før Journalisten, som er et fagblad, spør. Det holder ikke. De burde beklaget eller rettet i nyhetssendingen. Egentlig samme kveld, men hvert fall dagen etter. I en avis ville ikke dette gått. De driver egenreklame, promotering her. Og det kommer rett etter innslaget med Fredrik Græsvik. Det blir helt parodisk, egentlig. Det er veldig få seere som tror dette er en egenreklame. De tror det er en reell sak, sa Bjøntegård.

TV 2 ble felt for brudd på punkt 2.6 i Vær Varsom-plakaten om ikke å svekke skillet mellom kommersielt og redaksjonelt innhold. 

Her er uttalelsen:

Pressens Faglige Utvalg (PFU) har generelt distansert seg fra å underkaste fiktivt og dramatisert materiale presseetiske vurderinger, så fremt ikke handlingen er lagt til et eksisterende lokalsamfunn, med eksisterende mennesker i rollene. I dette tilfellet dreier det seg om en ren fiksjonsserie, og utvalget vil derfor kun vurdere markedsføringen av serien slik den fremsto for publikum på TV 2s plattformer.

Utvalget viser her til Vær Varsom-plakatens (VVP) punkt 2.6. «Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.»

Videre vil utvalget understreke at PFU ikke gjør egne undersøkelser, men vurderer de publiseringer som klager og innklaget har vedlagt tilsvarsrunden.

Ut ifra det PFU har fått seg forelagt, så kan utvalget forstå at publiseringene på nett og i sosiale medier, ved første øyekast, kunne skape en viss forvirring. Dette fordi publiseringene, både i form og innhold, lignet en nyhetssak. Utvalget vil på generelt grunnlag minne om viktigheten av å verne om mediets troverdighet, og sørge for å unngå at publikum begynner å tvile på hva som er journalistikk og hva som er fiksjon.

Når det er sagt, ser også utvalget at publiseringene er merket. Innlegg på sosiale medier inneholder en tekst om at dette er fiksjon. På TV 2.no, i tilknytning til tittelen, stod det «ny serie» og «spenningsserie».

Da serien ble «teaset» i TV 2 Nyhetene manglet imidlertid merkingen fullstendig, og utvalget mener dette var egnet til å villede publikum til å tro at «teaseren» var en nyhetssak.

Utvalget ser at TV 2 beklaget i ettertid, men kan ikke se at beklagelsen ble fremført i egen kanal til eget publikum.

TV 2 har brutt god presseskikk på punkt 2.6 i Vær Varsom-plakaten.

 

Powered by Labrador CMS