Merker økt konkurranse
Hjemmet Mortensen merker økt konkurranse, fra Bonnier og Aller, fra nett og fra avis. Det vises tydelig på resultatet for 2005, skriver Propaganda.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
«Mange av bladene våre møter stadig tøffere konkurranse, og har måttet tåle en viss opplagsnedgang», skriver administrerende direktør, Erik Amlie, i årsrapporten. Likevel tilbakeviser han ifølge Propaganda «ryktet om ukepressens død» og mener Hjemmet Mortensen har oppnådd gode resultater.
Flere har sett verdien av glanset papir, noe som Hjemmet Mortensen merker i form av resultatnedgang. Resultat før skatt ble 277,9 millioner kroner, noe som er en nedgang på 13,4 prosent fra året før.
«En rekke nylanseringer i markedet har gått på bekostning av de store bladene og gitt seg utslag i større opplagsfall enn forventet. Også annonsesalget møter stadig skjerpet konkurranse. Det forventes at konkurransen vil øke ytterligere de kommende årene. Virksomheten har i økende grad blitt innrettet etter dette i løpet av de siste årene», siterer Propaganda fra årsrapporten.
Samlet omsetning for reportasjebladene i 2005 ble 326,9 millioner kroner.
Hjemmet Mortensen er Norges største utgiver av blader og magasiner med rundt 70 titler, hvorav 40 i Norge. Konsernet står bak et titall selvstendige nettjenester.