Unge leser mer ukeblader
Lesingen av blader og magasiner for unge har økt med 46 prosent på fem år, viser tall fra Synovate MMI.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
De siste årene har det poppet opp nye magasiner for unge lesere, som Spirit, In-Side og Mag. På ti år har antallet rene ungdomsblader økt fra 6 til 15. I tillegg til ungdomsbladene finnes det etter hvert en stor mengde blader som har både ungdom og voksne som nedslagsfelt.
Salgssjef Fredrik Sahlin i Egmont Serieforlaget, hevder overfor det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire at ungdom leser mer på grunn av at vi har fått flere nisjeblader.
– Ungdom vil lese om de temaene de er spesielt interessert i, og ikke så mye om mer generelle tema, som politikk og samfunn, sier Sahlin til Newswire.
Det har skjedd en spesialisering i bladfloraen. Narvesen har i dag 1500 utenlandske og 400 norske blader og magasiner i porteføljen sin. Opplaget for enkeltblader går litt nedover, men det totale opplaget øker på grunn av tilfanget av nye nisjeblader.
Lesingen måles i antall lesertilfeller, det vil si hvor mange som til sammen leser utgivelsene. Ved årsskiftet var tallet 1,1 millioner lesertilfeller for ungdomsblader, mot 764 000 for fem år siden, ifølge Newswire.