Helge Holbæk-Hanssen. Foto: Birgit Dannenberg

– Hadde satset på nisjeblad

Men uansett kategori sliter ukebladene i kampen om lesernes tid, sier MBLs Helge Holbæk-Hanssen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebedriftenes landsforening (MBL) tok over Magasin- og ukepresseforeningens aktiviteter, da sistnevnte ble nedlagt i fjor sommer. Magasin- og ukepresseselskapene har nå en egen gruppering innenfor MBL som ivaretar bransjens spesifikke oppgaver.

Generelle blader sliter mest

Holbæk-Hanssen, som er fagsjef for marked, sier at opplagstallene for 2009, som ble offentliggjort torsdag, viser at familie- og aktualitetsbladene fortsatt sliter mest i dette markedet. Bladene møter utfordringer i form av økt konkurranse fra nettsteder, blogger, TV og aviser, som alle satser stadig mer på stoff om kjendiser og underholdning.

– 2009-tallene bekrefter en trend vi har sett i noen år. Det skjer en nisjefisering av markedet. Familie- og aktualitetsbladene sliter mest, selv om de fortsatt er størst. Det er generelt sagt et mye større medietilbud for befolkningen i dag. Enhver i dette markedet har en tøffere jobb å gjøre for for å nå leserne. Spesielt er det en stadig sterkere kamp om folks tid. Da er det viktig å treffe et marked, uansett hva du publiserer, sier Holbæk-Hanssen.

Ville prøvd nisjeblad

– Hvis du selv skulle starte et ukeblad i dag, ville du valgt et nisjeblad?

– Jeg ville nok prøvd å finne en interessant nisje, ja. Men det er veldig mange titler på markedet allerede, nær sagt for enhver nisje. Mulighetene er kanskje ikke helt uttømt, men det norske markedet er uansett lite, sier Holbæk-Hanssen.

Han legger til at fokus i veldig stor grad er rettet mot de elektroniske mediene.

– Men de har en utfordring i å finne forretningsmodeller som passer. Når det gjelder papirutgavene så ser vi at Topp, som retter seg mot et ungdomssegment, har suksess. Det viser at ungdom ikke nekter å lese på papir, bare innholdet treffer målgruppen.

– Er det mer å glede seg over i 2009-tallene?

– Totalt sett er det kvinnebladene som går fram. Tara er opplagsvinneren, men også KK har snudd en trend.

Powered by Labrador CMS