Nisjebladene vokser, familiebladene sliter

Ukepressens opplag sank med 2,4 prosent i 2007. Kampen om kvinnemarkedet er beinhard.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Totalt ble det kjøpt over 92 millioner blader i 2007, noe som tilsvarer en ukentlig nedgang på 43.000 blader, sammenliknet med året før, viser opplagstallene for 2007 fra Magasin- og Ukepresseforeningen (MUF).

– Konkurransen med avisene og deres mange magasiner og helgebilag om stadig likere innhold gir utslag i opplagstallene også for magasiner og ukeblader, sier MUFs direktør Karen Eldbjørg Toven i en pressemelding.

Aller verst for Aller

Aller størst opplagsfall i rene tall hadde Se og Hørs tirsdagsutgave, med en tilbakegang på hele 31.556. På plassen foran kjendisbladet ligger familiebladet Allers, som mistet 15.613 i løpet av året som gikk. For å gjøre miseren komplett for Aller-konsernet, som eier begge de nevnte bladene, tapte også Se og Hørs weekendutgave stort. Deres nedgang på 10.380 er (bortsett fra de allerede nevnte) større enn noen andre blader.

Mens Se og Hør-bladene blødde kraftig i 2007, kunne den fremste konkurrenten Her og Nå gjøre rede for en liten oppgang på 2827. Det betyr igjen at den med et opplag på 179.422 har passert weekendutgaven til Se og Hør (175.517), og at avstanden opp til Se og Hør (235.695) tirsdag nå er 56.273. I fjor var tilsvarende avstand hele 90.656.

Hard kvinnekamp

De siste årene har kampen om kvinnesegmentet vært hard, med flere nye titler på markedet. Det avspeiler seg i tallene, hvor mange av de etablerte blør, mens nykommerne spiser seg inn på markedet.

Fortsatt er Kvinner & Klær størst (55.809), fulgt av Det Nye (52.798). Det er akkurat som i fjor, men begge bladene har falt med over 10 prosent i opplag - altså med drøyt 6.000 eksemplarer . Like stort prosentvis fall har Henne (11,2 prosent), mens de yngre titlene Kamille og Tara kan registrere en kraftig vekst. Førstnevnte har med sine 46.213 passert Henne (39.318) og ligger nå på tredjeplass blant kvinnebladene.

Stabilt på mannefronten

På mannesiden er det fortsatt ingen som kan true Vi Menn. Med en økning på 4808 (tilsvarende 5,2 prosent) til et opplag i 2007 på 96.827, er det tradisjonsrike mannfolkbladet milevis foran nestemann FHM (54.146). Vi Menn økte også mer enn FHM (+2201) i løpet av fjorårets, mens tredjemann på lista, bladet Mann, måtte tåle en nedgang på 746 til 15.348.

De ti største i 2007:

Se og Hør tirsdag 235.695

Hjemmet 206.543

Her og Nå 179.422

Se og Hør weekend 175.517

Familien 129.367

Norsk Ukeblad 126.591

Donald Duck 111.367

Vi Menn 96.827

Allers 81.549

Illustrert Vitenskap 76.113

Powered by Labrador CMS