Tara ble opplagsvinner
Øker med over 30 prosent i forhold til 2008.
Med det er Tara årets totale opplagsvinner i magasin- og ukepressebransjen, både i prosent og i antall solgte eksemplarer.
Tara henvender seg til kvinner i alderen fra 40 år og oppover.
Målrettet
– Vi har hatt opplagsøkning de to siste årene og hadde medvind inn i 2009, sier sjefredaktør Torunn Pettersen. Hun mener Taras hemmelighet ligger i deres målretting mot kvinner i alderen 40 pluss.
– Denne gruppen er økende, som et resultat av store barnekull på femti- og sekstitallet. Kvinner i trettifemårsalderen må gjerne lese oss, og det vet vi at de gjør, men vi er veldig bestemt på at det er de over førti vi skriver for. Vi henvender oss til leserne på en voksen måte.
Snakker direkte
Taras lesere er ifølge Pettersen en gruppe i endring.
– De satser mer på seg selv, omskolerer seg, driver med selvutvikling og er opptatt av helse. Tara handler om deres hverdag, og vi har en veldig direkte måte å snakke til dem på.
Konkurrenten forsvant
– Eva, vår argeste konkurrent, forsvant ut av markedet i fjor vår. Etter det merket vi en markant økning i opplaget vårt.
Det blir feiring hos Bonnier i dag.
– Nå blir det champagne og kaker, og etter hvert blir det nok en tur ut på galeien.