Ellen Arnstad. Foto: Birgit Dannenberg

Ukepressen under press

Blir utfordret av annonsørene i trange tider.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Forlagsredaktør Ellen Arnstad i Aller, direktør Alexander Øystå i Hjemmet Mortensen og forlagsdirektør og redaktør Stig Jakobsen i Bonnier Media diskuterte ukepressens utfordringer under en samling arrangert av Oslo Journalistlag torsdag.

Et av temaene var om tekstreklameaspektet blir underordnet, og annonsørene behandlet penere i trange tider.

Tøffe tider

Stig Jakobsen sa at det har vært et tøft år med mye nedbemanninger, og at de sliter med å få overskudd i hvert eneste magasin. Han pekte ut Google, Apple og Telenor som fiendene.

– Det er de som stikker av med pengene, mens vi er de som leverer det folk vil ha. Det er jo vårt innhold folk egentlig vil betale for, ikke den digitale nettoverføringen.

Større utfordringer

Jakobsen innrømte at det i tunge tider er vanskeligere å si nei til annonsører med spesielle ønsker.

– Det er ikke like lett når valget står mellom å gi avkall på noen redaksjonelle prinsipper, og å måtte si opp en medarbeider.

Han har forståelse for redaksjoner som føler presset.

– Jeg tror vi kommer til å møte mye større utfordringer med dette i årene fremover.

Øystå mente at tekstreklameplakaten er grei å forholde seg til, men pekte på at annonseområdet er i utvikling.

– Det er viktig å ha et redaksjonelt miljø hvor man kan diskutere krav fra annonsører som ser sitt snitt til å få mer igjen for pengene.

Arnstad sa at innovasjon på annonsemarkedet ikke er noe å frykte så lenge journalistikken holdes fri og uavhengig.

Troverdighet

Arnstad pekte på blant annet blogger som fiender for ukepressen, men kunne ikke svare på hvor stor konkurranse om lesere og annonsører bloggene utgjør.

– Bloggutviklingen er bare i startfasen og vi har ingen gode tall på hvilken annonseomsetning de har. Det vi vet er at tidsbruken på lesning av blogger er i kraftig vekst.

Hun synes ikke at bloggerne skal måtte forholde seg til bestemmelser mot tekstreklame. Ifølge Arnstad er det i de redaksjonelle medienes interesse at det kun er de som må forholde seg til Vær Varsom-plakaten.

– Det gir oss en troverdighet, og den skal vi kjempe for.

Powered by Labrador CMS