POPULÆRT: Lokalavisene slår an hos ungdom mellom 15 og 19. Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg
Ungdom vil ha lokalt nytt
Undersøkelsen Forbruker & Media tyder på at ungdom i alderen 13 til 19 år bruker vesentlig mindre tid på nyheter via avis og fjernsyn enn før.
Likevel rangeres disse to mediekanalene som viktigst for nyhetsformidling, skriver stipendiat Linda Elen Olsen i en gjennomgang av tall for ungdommens medievaner på nettstedet Vox Publica.
– Hele 68 prosent av 15- til 19-åringene er litt eller meget interessert i lokalnyheter i avisen, oppsummerer Olsen. Men samtidig viser tallene fra Norsk Mediebarometer en betydelig nedgang i tidsbruken.
Avislesningen blant ungdom (13-19 år) er redusert med 15-26 prosent over de siste ti årene og nyhetskonsumet via TV med 10 til 16 prosent. Bare radionyheter har en svak oppgang.
Nettet har ifølge Vox Publica overtatt en del av den tidsbruken som er tapt for gamle medier. Men ikke nok til å oppveie. 56 prosent av ungdommer mellom 16 og 24 leser nettnyheter en gjennomsnittsdag.
– Tallene fra Norsk Mediebarometer tyder på at ungdoms nyhetsbruk har gått betydelig ned, på tross av at selve interessen for nyheter fremdeles er til stede, skriver Olsen. Hun viser samtidig til studier som peker på endringer i hvordan ungdom tilegner seg nyheter på tvers av plattformer, de sosiale medienes betydning og den økende mobile kommunikasjonen ungdommer imellom.
– Denne mediebruken fører til en ny måte å oppleve og forholde seg til nyheter på.
Olsen er stipendiat i webstudier ved Institutt for informasjons- og medievitenskap i Bergen. Hun sammenholder de norske tallene med en nederlandsk studie. Der framgår det at ungdom sier de foretrekker tradisjonelle kanaler og nyhetsprogrammer. Samtidig bruker de lite tid på dem.
– Siden unge mennesker er nesten konstant i kontakt med jevnaldrende, søsken og foreldre gjennom ulike kommunikasjonsplattformer, føler de lite behov for å se på nyhetssendinger. De vil uansett bli raskt informert om viktige hendelser, heter det i studien «The Paradox of Popularity».
(Kilde: Voxpublica.no)