Hit men ikke lenger. I 17 år har BT hatt mørkerom i Krinkelkroken. Når redaksjonen flyttet til Media City, flyttet mørkerommet til et kunstnerkollektiv i byen. Foto: Vegar Valde, Bergens Tidende
Her forsvinner BTs mørkerom
I dag er Bergens Tidende på plass i splitter nye lokaler i Media City Bergen. Men fotoavdelingens mørkerom fikk ikke være med på flyttelasset.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Det er klart det var litt vemodig når vi så mørkerommet forsvinne ut døren. Men det er egentlig et vemod vi har kjent på i mange år. Mørkerommet har stort sett bare stått der, og ikke blitt brukt så mye. Selv har jeg savnet å jobbe der, forteller Vegar Valde, som er nyhetsleder for foto og video i BT.
Da BT flyttet til Krinkelkroken i Bergen sentrum i 2000, var det en selvfølge at de skulle bygge mørkerom. Noen år senere ble fotoavdelingen digital. Nesten. Flere av fotografene fortsatte å jobbe analogt på større reportasjer og prosjekter, og i mørkerommet kunne de fremkalle sort-hvitt film og lage kopier. Spesielt mellom jul og nyttår var det stor aktivitet. Da skulle kopiene til Årets Bilde lages og sendes inn.
– Da kokte det i mørkerommet. Vi kjøpte en kjempestor baryttpresse. Den lagde fine baryttkopier som vi kunne sende inn til Årets Bilde, forteller Valde.
Baryttpresse
• Baryttpresse er en tørkepresse som brukes til å rette ut bilder kopiert på baryttpapir. • Baryttpapir er et fiber-fotopapir som er belagt med barytt under emolusjonen, og som blant annet gir en spesiell fargegjengivelse og lang holdbarhet på kopiene.
– Det forklarer jo hvorfor dere vant drøssevis med priser i Årets Bilde?
– He he
En fotograf som brukte mørkerommet jevnt og trutt, er Rune Sævig. Senest i vår fotograferte han røtter og formasjoner i skoglandskapet, som var opplyst med LED-lamper og derfor lignet på troll. Inspirasjonen kom fra Theodor Kittelsen sine stemningsfulle tegninger og malerier av troll i norsk skogslandskap. Bildene tok Sævig med et storformatkamera, og sorthvitt filmene ble fremkalt i mørkerommet. Prosjektet var på trykk i BT Magasinet.
– Når jeg fotograferer med mellomformat- eller storformatkamera tar jeg en annen type bilder, og jeg tenker på en annnen måte enn når jeg fotograferer digitalt. Jeg elsker at jeg ikke vet hva jeg får. Bildene i dette prosjektet er gjerne eksponert i 30-40 minutter, og de er lyssatt. Det er først når jeg står i mørkerommet og fremkaller filmen, at jeg ser hvordan det blir, forteller Sævig. Han tror det blir mer styr å få fremkalt filmene heretter, men tror neppe han vil slutte å jobbe analogt innimellom av den grunn.
Nå er BTs mørkeromsutstyr gitt bort til et kunstnerkollektiv i byen.
Hva med din redaksjon? Eller konkurrenten? Kjenner du til mediehus som fortsatt har mørkerom? Tips meg