Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter.
Ute er det høst, men i vår bransje har neste årstid allerede
meldt sin ankomst.
– Det er vinter i mediebransjen nå, og slik vil det være en
god stund fremover, skriver en medietopp til meg.
Vedkommende understreker at man jobber for å møte vinteren
påkledd.
Høst eller vinter, man må være rimelig nedsnødd for å ikke
ha fått med seg at mediehusene er inne i en værutsatt periode. Derfor er det
ekstra spennende med mediehus som tenker nytt – både når det gjelder innhold og
påkledning.
Fakta
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Om Manifest Media har løst kleskoden, gjenstår å se. Men med
kombinasjonen folkefinansiering og oppstartstøtte fra et milliardærektepar og
Stiftelsen Fritt Ord, er målet å etablere en medieplattform «til venstre for
midten i norsk politikk», rettet mot mediebrukere i aldersgruppen 18 til 45 år.
Og hvor en vesentlig del av brukerne skal være i det nedre alderssegmentet.
I sin bok om årene som sjefredaktør i Washington Post refererer
Martin Baron til ulike aforismer som avisens eier, Jeff Bezos, skal ha kommet med. En favoritt var: «De tingene
som alle vet kommer til å fungere, gjør alle allerede.» Delvis inspirert av
dette, og litt fordi jeg bare var nysgjerrig, inviterte jeg meg selv på besøk til
Manifest Medias lokaler.
– Vi har tre år på oss til å få maskineriet til å fungere.
Til å gi ut produkter av høy kvalitet som folk vil ha, få dem til å forstå at
det kommer med en kostnad, og finne andre måter å samle inn penger på,
forteller primus motor og ansvarlig redaktør Magnus E. Marsdal.
Vridd til venstre
Det var på senhøsten i fjor at det ble klart at Marsdal
ønsket å vende tilbake til journalistikken. Nå er det ikke sånn at han ikke har
vært synlig i mediene i årene etter at han forlot stillingen som nyhetssjef i
Klassekampen i 2005. Om det var som spaltist, forfatter, leder for Attac eller
leder for tenketanken Manifest, som han var med på å etablere allerede før han
forlot Klassekampen.
Men denne høsten var han i spissen for et nytt prosjekt –
Manifest Media. Først kom podkasten «Mímir & Marsdal – den venstrevridde
podkasten» i oktober, der Marsdal og tidligere Klassekampen-kollega, nå
stortingsrepresentant Mímir Kristiansen, var bak mikrofonene.
Innen måneden var over, ble en ny podkast lansert: «5080
Nyhetskontrollen». Ledet av Sturle Vik Pedersen og Markus Gaupås Johansen, mest
kjent for NRK-programmet
«5080 Nyhetskanalen». Nå uten NRK, men med Mia Hundvin på laget.
I begynnelsen av året kom det ytterligere to podkaster, som
ble utvidet med to til denne høsten: «Saklig»,
som kombinerer podkast med Youtube-sendinger rettet mot en yngre målgruppe –
og nå sist: «Økotrim», ledet av journalist Linn Stalsberg og økonomiprofessor
Kalle Moene.
Målet er at folkefinansiering skal være grunnlaget som
finansierer alt dette, men foreløpig er selskapet avhengig av oppstartsstøtte
fra Fritt Ord, som så langt har bidratt med 1,5 millioner kroner, og
millionstøtte fra Gullak Holding. Sistnevnte, eid av milliardærekteparet Stein
og Reidun Førde, bidrar med 5,5 millioner støttekroner de første tre årene.
– Det er oppstartstøtten som gjør det mulig å få snøballen til å
rulle. Uten den hadde det vært helt dødt, det er umulig å lansere noe som dette
uten drahjelp, sier Marsdal, som samtidig understreker at det overhodet ikke er
knyttet føringer av kommersiell eller politisk art til støtten de får.
Annonse
Nysgjerrige typer
Målgruppen Manifest Media satser på å nå, er det de omtaler som «nysgjerrige
typer».
– De som ikke vil serveres en fasit, men liker å tenke selv. Ved siden
av dette, ser vi også hen til hvor i det digitale landskapet det er skralt med
mediemangfold ideologisk sett.
Her peker Marsdal blant annet på dem som politisk sokner til det
som han omtaler som «utfordrerpartiene» i norsk politikk: SV, MDG og Rødt.
– På en god dag i fjor, så viste målinger at disse partiene på det
meste hadde en oppslutning på 21 prosent. Det er 800.000 stemmeberettigede. Samtidig
finnes det åpenbart en stor mengde nysgjerrige og samfunnsengasjerte folk blant
Aps ofte frustrerte velgere og blant de sentrumsorienterte. Når disse
tar opp mobilen, så finnes det ingen digitale medier som svarer til dette. For
Klassekampen er ikke der, sier Marsdal.
– Det er hypotesen. Nisjen er der og den er svær.
Lent seg på Klassekampen
I et intervju med Morgenbladet
tidligere i år, var han enda tydeligere:
– Det med
digitale plattformer har ikke venstresida helt skjønt. Venstresida, inkludert
meg, har lent oss på at Klassekampen er en kjempesuksess, liksom, sa Marsdal –
og la til:
– Her er
det så å si totalt vakuum.
Dette vakuumet skal
Manifest Media fylle. Med lyd og levende bilder. Men ikke tekst. Og i all
hovedsak finansiert av brukerne, selv om de er åpne for reklame og andre
inntektskilder.
– Da vi første gang sa Vipps-nummeret på «Mímir & Marsdal» i
februar, kom det 80.000 kroner på én uke. Da var det jo oppspart entusiasme fra
flere episoder, men det er jo et godt tegn. Det er fisk i den dammen.
Ifølge Marsdal har «Mímir & Marsdal» 650.000 avspillinger
siden starten for ett år siden. Denne høsten har de ligget på cirka 15.000
lyttere per episode.
Noe som har overrasket redaksjonen litt, er responsen fra
høyresiden.
– Når folk vippser, står det ofte «hilsen Høyre-velger». Jeg tror
alle liker en utfordrer. Og alle er bekymret for ungdommen. Folk heier på at
noen prøver noe.
Hvorfor Manifest Media ikke satser på tekst, mener Marsdal er
ganske åpenbart. På dette området er Klassekampen altfor gode, selv om det
digitalt har gått litt sakte for venstresidens avis. I tillegg er målet å nå en
yngre målgruppe som ofte velger bort tekstbasert underholdning og nyheter.
Annonse
Mer enn Marsdal
Manifest Media er noe mer enn Marsdal Media. Med seg har han
blant andre
Stig Morten Lorentzen Waage.
Sistnevnte har fått tittelen redaksjonsleder. Han forlot fast jobb i NRK for
nysatsingen.
– At Stig, som er superkompetent og som har 13-14 års erfaring fra
NRK, vil være med, er et veldig godt tegn, fastslår Marsdal.
I løpet av
årene i NRK var Waage innom en rekke ulike avdelinger og prosjekter. Han var
blant annet med på å lage Philip Manshaus-dokumentaren, og han driftet NRKs
Satiriks-satsing, hvor tidligere nevnte «5080 Nyhetskanalen» utgjorde en vesentlig
andel av innholdsproduksjonen.
– De kom først,
så det de var de som tipset Magnus om meg, forteller Waage.
Tilbudet om
å være med å starte opp en mediebedrift fra bunnen av ble for spennende til å
si nei, så han forlot NRK for å bli mediegründer til venstre for sentrum.
– Da jeg var
på jobbintervju her var ett av spørsmålene jeg fikk: «Hva tenker du
om venstresiden?» Da tenkte
jeg, hva har det å si for det her? Hjertet mitt er nok til venstre, helt klart,
ellers ville jeg nok ikke ha vært her, men for meg er det viktig at denne
bedriften er helt uavhengig. At det er en mediebedrift som følger
Redaktørplakaten og alt det som hører med til en journalistisk uavhengig
bedrift.
Gubbene først
Manifest
Medias manifest er å nå de unge – eller i hvert fall yngre. Ser vi på porteføljen
av podkaster og redaksjonelle satsinger, så langt – med «Saklig» som et
hederlig unntak – er det ikke de unge som dominerer. Verken innholdsmessig eller
aldersmessig. Om sin egen podkast sier Marsdal:
– Det er en
gubbepodkast.
Han legger
til:
– Vi må
starte et sted. De yngste er de vanskeligste å nå, så vi skal ikke starte med
det vanskeligste og gå på snørra der.
Men det finnes
planer. Noen mer konkrete enn andre. Og det er blant annet her Waages bakgrunn
fra Satiriks-universet skal komme til nytte.
– Vi kommer
til å utvikle en satsing på sosiale medier, på Instagram, Tiktok og så videre,
som skal være fra og for de formatene. Dette er fremdeles litt på tegnebrettet,
og det er derfor vanskelig å si nøyaktig hvordan det skal foregå, men et
interessant forbilde er jo Satiriks, fordi de utviklet mye humorsatire i ulike
formater, sier Marsdal og peker på at selv om dette var NRK, så ble det gjort
med forholdsvis små budsjetter.
– Vi må
gjøre ting som faktisk er morsomt for å nå bredt blant yngre. Noe som er Manifest
Media-morsomt, og ikke Manifest Media-kjedelig.
Marsdal
mener også opplysningsfokusert innhold, som allerede er ganske stort på Tiktok,
kan være en måte å nå en større målgruppe.
– Selvhjelp
er kanskje ikke helt oss, men hvorfor ikke? Ting som psykisk helse, eller
uhelse, har du råd til bolig... Det er mange veier inn til samfunnsspørsmål,
hvor disse plattformene muliggjør en helt annen type kommunikasjon.
– Vi tror
ikke det alltid er lett å se dette for godt voksne, men samtidig skal man ikke
ha overdrevet respekt heller. Men mye er persondrevet, og det må bygges opp
profiler.
Meninger om
mangt
Marsdal er
en mann med mange meninger. Mange av dem han har rekruttert til de ulike
podkastene er, som ham, svært meningssterke. Og selv om det ikke er utenkelig at
Manifest-medarbeidere vil dukke opp på en pressekonferanse for å intervjue en
minister eller to, er det i stor grad meningsjournalistikk som er grunnmuren i
satsingen. Om den er morsom eller ikke.
En viktig
årsak til dette er økonomi. Meninger er billigere enn reportasjer.
– Men det vi
formidler skal være riktig. Det skal være researchet. Så det vi sier er noe
annet enn storkjeftede meninger, men vi skal formidle på en engasjerende måte.
Det har jeg tro på.
Det som bremser
dem, er mangel på årsverk. Slik satsingen så langt er rigget, kan heller ikke
Manifest Media regne med å få pressestøtte. Det får de ikke uten å satse på
tekst. Produksjonstilskuddet er viet kun tekstbaserte medier. Og skulle
Manifest Media på et tidspunkt satse på abonnement i stedet for gaver, vil de
slite med å få momsfritak, igjen fordi tekst da må utgjøre en vesentlig andel
av produksjonen.
Et
medieforetak som retter seg mot yngre målgrupper som ikke ønsker tekst, stiller
med noen ekstra utfordringer. Så derfor, la oss slippe Marsdal til med en siste
oppfordring:
– Send mer
penger. Hvis det er noen bemidlede mennesker med hjerte for en mer opplyst
offentlighet der ute, er det bare å ta kontakt.
– Uavhengig
av politisk ståsted?
– Ja, det
tenker jeg. Selv om vi ikke regner med å få noe fra Frp-ere. Vi opplever at
mange har respekt for at noen prøver. Egentlig er det umulig, det her, men vi
tror at det skal gå.
Epilog:
Drøyt to uker etter at jeg besøkte redaksjonen får jeg en oppdatering på epost
fra Marsdal:
– Vårt
første forsøk på å «gå viralt» skjedde nå i oktober og gikk skyhøyt over
forventning. Vi lagde to korte videoklipp fra et intervju med Mads Gilbert fra
Kairo om situasjonen på Gaza. De har i skrivende stund 315.000 avspillinger
totalt på Tiktok og Instagram.
Han skriver videre:
– Dette er helt ville tall. Det sier noe om kraften i Gaza-tragedien,
selvsagt, men jeg tror det også viser det digitale vakuumet til venstre for
midten i norsk samfunnsdebatt.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.