Dagbladet gir VG ansvaret for distribusjon
Løssalgskonkurrenter tar samarbeidet et skritt videre med distribusjon og kundehenvendelser.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I mange år har VG og Dagbladet samarbeidet for å få løssalgsavisene ut til kunder over hele landet. Nå tar VG og Schibsted over hele jobben med distribusjon og kundehenvendelser. Det skriver Klassekampen i dag.
I et marked med fallende papiropplag, blir også distribusjonskostnadene for hver avis høyere. Når Dagbladet nå gir ansvaret for distribusjon til VG og Schibsted, innebærer det en betydelig rasjonalisering, effektivisering og besparing. Det sier Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen til Klassekampen.
For konkurrenten VG er samarbeidet uproblematisk.
– Vi konkurrerer om journalistikk og ikke om distribusjon. At vi bidrar til å styrke salget av andre løssalgsavsier er bare et gode for oss, sier Audun Solberg, direktør for avissalg i VG, til Klassekampen.
Samtidig har Dagbladets opplagsfall flatet ut, etter 20 år med jevn nedgang. Annonseinntektene på papir er høyere enn budsjettert. Dermed blir det foreløpig ikke noe av planen om å kutte i antall utgivelser av Dagbladet på papir.