Øyvind Næss, personal- og informasjonsdirektør i VG og sjefredaktør Bernt Olufsen under et allmøte om nedbemanning i 2006. Foto: Birgit Dannenberg
VG setter ned annonseprisene
Nedjusterer prisene på papirannonsering, hevder konkurrentene falbyr seg.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Det er veldig press i annonsemarkedet både på nett og papir om dagen. Vi opplever at konkurrentene våre selger annonser med veldig store rabatter og skaper press også på oss, sier Øyvind Næss, personal- og informasjonsdirektør i VG, til Journalisten.
Store rabatter
Han hevder flere av VGs konkurrenter regelrett falbyr seg, og det opereres med så store rabatter at Næss mener det kan bli vanskelig å hente seg inn til et forsvarlig nivå igjen.
Selv senker nå VG prisene på papirannonser.
– Prisen står i relasjon til opplag og lesertall, og vi går litt ned i pris på tekstannonser for 2009. Samtidig utvikler vi nye plasseringer og konsepter som får nye priser ut ifra hva markedet er villig til å betale, sier Næss.
Nye priser ennå ikke på nett
Han presiserer at det selvsagt er forskjell på priser for avis og papirmagasiner. På nett er det helt andre mekanismer som gjelder, siden nettannonsene er basert på betaling per klikk.
Tabloidavisen kunngjør annonseprisene sine både for nett og papir på nett. Årsaken til at de justerte prisene ikke er ute ennå, er at det jobbes med en tabell for nye Fredag, som kommer fra nyttår, forklarer Næss.