Foto: Marte Vike Arnesen
VGTV får ny advarsel av Medietilsynet
Dette er den tredje advarselen VGTV får for manglende merking av produktplassering
Det var i november at Medietilsynet avdekket at en episode av «Pizzaklubben» manglet merking både på starten og slutten av programmet, skriver tilsynet i en pressemelding.
Av to episoder som ble kontrollert, var den første riktig merket, mens episode to altså ikke var merket, heter det videre i pressemeldingen.
– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og det er tydelige regler for hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
Dette er tredje gang VGs tv-kanal får advarsel for brudd på disse reglene på ett år.
«Kanalen fikk en advarsel for utydelig identifisering av produktplassering i desember 2022, og en ny advarsel for både manglende og utydelig merking så sent som i juni 2023», skriver Medietilsynet.
Ifølge tilsynet har VGTV opplyst at den manglende merkingen var en intern glipp, og at episoden skulle vært merket. Kanalen lover å gjennomgå rutinene for å forhindre nye brudd.
– Vi velger å gi VGTV en ny advarsel, til tross for at de raskt rettet opp feilen. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.