Øystein Weibell i Podplay-eier Bauer Media forklarer sitt syn på redaktøransvar for podkaster.

DEBATT:

Vi bør kunne trygge annonsører og lyttere om at noen voksne passer på

Logikken er klar, mener Bauer Media-sjef om redaktøransvar for podkaster.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Journalisten har de siste ukene tatt opp et viktig spørsmål som har versert i det norske podkastmiljøet lenge, men som ennå ikke er landet : hvem har redaktøransvar for podkaster? Redaktørforeningens generalsekretær Reidun Kjelling Nybø har uttalt at «når det er uklart hvem som sitter med ansvaret for innholdet, så er det ikke bra». Enig. La meg forsøke å oppklare noe av dette.

For redaktørstyrte mediehus er det enkelt. NRK, Schibsted-eide Podme og Bauer Media er alle mediehus med en ansvarlig redaktør. I en artikkel i Journalisten.no 9. oktober presiserer jeg at Bauer Media har redaktøransvar for alle podkaster som publiseres av oss.

Det betyr at alle podkaster som Bauer Media har avtale om distribusjon (og salg) med, og som distribueres fra vår server, er det vi som har redaktøransvaret for. Kort sagt; følg RSS-en, står det Podplay i den har Bauer Media redaktøransvaret. I disse tilfellene er Bauer Media gatekeeper og kan ta ned podkaster eller enkeltepisoder hvis vi mener innholdet bryter Vær Varsom-plakaten eller andre retningslinjer og lover.

Bauer Media har derimot ikke redaktøransvar for alle andre podkaster du kan finne i vår podkast-app eller på podplay.no, som for eksempel NRKs «Radio Mørch» eller Aftenpostens «Forklart». I disse tilfellene mener vi at det er naturlig at henholdsvis NRK og Aftenposten har redaktøransvaret. Bauer Media er i disse tilfellene «passiv distributør, ikke publisist», for å låne Podme-sjef Kristin Ward Heimdals ord i samme Journalisten-artikkel. Komplisert? Kanskje, men det er en klar logikk i det: følg RSS-en.

Men hva med podkastaktører som Spotify og Acast, som ikke er tilknyttet mediehus? I kjølvannet av at podkasten  «Joe Rogan Experience» i 2020 ble signert av Spotify, raste diskusjonen om tech-gigantens ansvar for Rogans ytringer. Spotifys gründer Daniel Ek gikk etterhvert ut og sa at de har «et stort ansvar», og at de skal «ikke sensurere innhold, men sørge for at det er regler på plass og sørge for at det blir konsekvenser hvis de blir brutt». Samtidig kom det signaler om at Ek på ingen måte anså Spotify som utgiver av den eksklusive Rogan-podkasten, kun distributør (Aftenposten, 2022). Hvor Spotify står er derfor i det blå.

Sammen med Bauer Media er Acast ledende aktør i det annonsefinansierte podkastmarkedet i Norge. Men Acast er ikke et mediehus og definerer seg selv som «verdens største frittstående podcastselskap». Hvem som har det øverste redaktøransvaret for Acast-podkastene er så vidt jeg kan se også uklart.

Norsk podkastbransje er i rask utvikling, og alt tyder på at det skal bli flere podkastlyttere og at det som annonsemedium skal bli enda mer attraktivt. Som en del av profesjonaliseringen bør vi kunne trygge annonsører og lyttere om at noen voksne passer på. Hensikten er ikke å peke ut enkeltaktører i bransjen, men invitere til en dialog som forhåpentligvis kan gjøre det tydeligere for alle hvem som sitter på ansvaret for podkastinnholdet.

Powered by Labrador CMS