– Vi forstår godt at saken er belastende for de involverte, skriver konstituert ansvarlig redaktør i Glåmdalen, Terje Sundby.
Foto: Privat
DEBATT:
Vi støtter PFUs sekretariat
Glåmdalen-redaktøren svarer Trygve W. Jordheim, kommunikasjonsdirektør hos Hovedorganisasjonen KA.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Glåmdalens
omtale av den betente striden ved kirkekontoret i Åsnes handler om et angivelig
giftig arbeidsmiljø. Et arbeidsmiljø der ansatte føler seg neglisjert,
trakassert og presset.
Konsekvensen er at flere har sagt opp jobbene sine, og
det er inngitt formelle varsler mot sittende ledelse ved kirkekontoret og at
tilbudene til befolkningen er redusert som følge av dette. Det er alvorlige
påstander som helt åpenbart og av natur grenser mot brudd på arbeidsmiljøloven,
sett fra varslers side. Og det rammer bygdefolket.
Berører mange
At
det skjer ved en institusjon som berører mange menneskers lokale tro- og
livssynstilbud bidrar til at saken får en stor offentlig interesse. Det har
pressen all rett til å ta tak i, og å unnlate dette ville grenset til
tjenesteforsømmelse i min bok.
Trygve
W. Jordheim, kommunikasjonsdirektør hos Hovedorganisasjonen KA, interesseorganisasjonen for den
omvarslede parten i denne saken, mener i et leserinnlegg i Journalisten at Glåmdalens omtale av saken er problematisk
sett opp mot landets presseetiske normer, slik de er nedfelt i Vær
varsom-plakaten. Han mener at påstander om lovbrudd kamufleres som «synspunkt»
i en av Glåmdalens flere artikler om saken.
Han
mener «synspunkter om andres mulige lovbrudd» ikke bør kunne publiseres dersom
de ikke faktasjekkes eller i det minste sannsynliggjøres. KA klaget tidligere
inn saken til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Men sekretariatet i PFU mente man
ikke kunne se noe presseetisk brudd i Glåmdalens sak, og innstilte på «ikke
brudd» gjennom såkalt forenklet saksbehandling. Jordheim mener PFUs sekretariat har vurdert saken feil.
Presseetisk akseptabelt
Glåmdalen
er enig med PFUs sekretariat og mener saken ligger innenfor det presseetisk
akseptable. Vi er selvsagt helt enig at man etter beste evne skal etterprøve og
aller helst forsøke å dokumentere synspunkter som har form av påstander.
Synspunkter
rundt et mulig usunt arbeidsmiljø og konfliktskapende atferd vil nesten alltid
oppleves subjektivt hos dem som opplever det. Om disse synspunktene i et tidlig
stadium er faktisk dokumentert eller stadfestet, er på mange måter dermed
underordnet. Det diskvalifiserer ikke i seg selv.
Synspunkter rundt et mulig usunt arbeidsmiljø og konfliktskapende atferd vil nesten alltid oppleves subjektivt hos dem som opplever det.
Det blir litt som ved omtale
av mobbing i skolen. Det er offeret som har definisjonsmakten. Føler man seg
mobbet, er man mobbet. Uansett om mobberen bedyrer at det aldri var ment slik.
Vi mener at dette er forhold som pressen må kunne skrive om. Og at en mening om
mulig lovbrudd i så måte må kunne aksepteres.
Vi
forstår godt at saken er belastende for de involverte. På begge sider av
konflikten. Men vi tilbakeviser at det i saken dreier seg om påstander som er
gjengitt helt ukritisk.
Glåmdalen har jobbet med saken over tid og har et
omfattende informasjons- og kildemateriale som grunnlag i vurderingene. Vi
mener vi har gjort en betydelig innsats for å ettergå og sannsynliggjøre
innholdet i beskyldningene og at kildens direkte sitat, hvor han henviser til
blant annet aktuell lovparagraf, i så måte må være innenfor.
Dersom det kan
dokumenteres at vi har publisert faktiske feil skal vi selvsagt rette opp
dette, men det har vi ikke blitt gjort kjent med i denne saken.
Hvordan faktasjekke
Jeg
spør meg selv også; hvordan faktasjekke en påstand om lovbrudd i presseetisk
sammenheng? Kun domstolene kan stadfeste og dermed faktabelegge påstander om
lovbrudd.
Hva
slags presedens skapes dersom kilder med innsikt, engasjement og relevans ikke
skal kunne mene noe om hva som er lovbrudd og etter hvilken lovparagraf
innenfor samfunnsområder med åpenbar offentlig interesse?
Takhøyden
i ordskiftet, meninger, påstander og til og med anklager bør holdes høy når de
angår forvaltningen eller institusjoner som er til for befolkningen, så lenge
de bearbeides journalistisk, ettergås og berørte parter får muligheter til å
svare opp, korrigere og belyse disse. Selvsagt innenfor vanlige presseetiske
regler.
Det
mener vi og PFUs sekretariat at vi har gjort i denne saken.